لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

آمار ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان افزایش یافته است


آرشیف- نمونه گیری برای آزمایش ویروس کرونا از یک افغان در کابل
آرشیف- نمونه گیری برای آزمایش ویروس کرونا از یک افغان در کابل

موارد مثبت ویروس کرونا یکبار دیگر در کابل پایتخت افغانستان و دیگر شهرهای بزرگ این کشور در حال افزایش است.

به گفته وزارت صحت عامه حکومت طالبان، شمار موارد مثبت ویروس کرونا در چند روز پی‌هم روزانه به حدود چهارصد مورد رسیده.

اما گفته شده که برخی از بیماران بهبود هم یافته و یا در برخی موارد به خاطر ابتلا در این همه گیری جان‌های شانرا هم از دست داده اند.

جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان روز یکشنبه (۲۴ دلو) در یک پیام صوتی در مورد تازه‌ترین موارد کووید- ۱۹ در افغانستان گفت: "از جمله ۱۵۳۷ سمپل که گرفته شده بود ۴۵۲ مورد مثبت داشتیم، ۶۷۵ شفایاب شده اما متاسفانه شش نفر جان‌های شانرا از دست داده اند که از جمله دو فوتی در کابل، یک در کندهار، یک در بلخ، یک در ننگرهار و یک فوتی هم در پنجشیر داشتیم."

موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان در حالی افزایش یافته که اکثر مراکز صحی با کمبود بودجه مواجه اند و این وضعیت جان بسیاری از بیماران را به خطر می‌اندازد.

عبدالباری عمر
عبدالباری عمر

عبدالباری عمر معاون وزارت صحت حکومت طالبان با فرستادن یک پیام به رادیو آزادی از توقف کمک‌های سازمان‌های مدد رسان بین‌المللی به مراکز درمانی کرونا شکایت کرده: "از جهانیان به ویژۀ از بانک جهانی می‌خواهیم که بخش صحی را سیاسی نسازند، در شرایطی که شمار موارد مثبت ویروس کرونا در حال افزایش است، شفاخانه‌های را که قبلاً تمویل می‌کردند اکنون با خطر مسدود شدن رو به رو اند."

او افزود از آنجای که بیشتر مراکز درمانی بیماران کرونا به کمک‌های خارجی وابسته اند، وزارت مالیه تا کنون بودجه را به آنها اختصاص نداده.

براساس گزارش صفحه اینترنتی "ورلد میترز اینفو" شمار موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان از مرز ۱۷۰ هزار نفر گذشته و از این میان نزدیک به ۷۵۰۰ نفر دیگر در این مرض جان‌های شانرا در این کشور از دست داده اند.

مقام‌های صحی می‌گویند که شمار واقعی ممکن بیشتر از این باشد زیرا مردم در اکثر مناطق دور دست به مراکزی که بتوانند آزمایش ویروس کرونا را انجام دهند، دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG