لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

ذبیح‌الله مجاهد: روی نامه حامد کرزی و عبدالله عبدالله غور می‌شود


حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین به رهبر محمد اشرف غنی
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین به رهبر محمد اشرف غنی

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی در نظام پیشین، به حکومت طالبان نامه‌ای فرستاده اند.

حامد کرزی روز یکشنبه (۲۵ دلو) در یک کنفرانس خبری گفت که او و عبدالله عبدالله در نامه‌‌ای از حکومت طالبان خواسته اند که برای بازگشت سیاست‌گران و رهبران افغان به افغانستان زمینه‌سازی کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان در بارۀ این نامه غور خواهد کرد:‌
"هر مشوره‌یی که به ما برسد ما در بارۀ آن غور می‌کنیم، برای چگونگی عملی شدن آن امکانات را بررسی می‌کنیم و غور می‌کنیم که آیا در اوضاع کنونی برای افغانستان، افغانان و حکومت مفید است یا خیر؛ انشالله اگر به خیر مردم افغانستان بود عملی خواهد شد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که او و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی در نظام پیشین با فرستادن نامه‌‌ای به طالبان پیشنهاد کرده اند که یک نشست میان افغانان را برگزار کنند.

حامد کرزی گفت که در این نامه همچنان آمده است که طالبان برای بازگشت سیاست گران و رهبران افغان به افغانستان زمینه‌سازی کنند: "ما و داکتر صاحب عبدالله یک نامه‌ نوشتیم و در آن نامه پیشنهاداتی به حکومت سرپرست اسلامی کردیم؛ یک نشست کوچک بین الافغانی و زمینه سازی برای برگشت تمام بزرگان افغانستان و مردم افغانستان چه کسی که ناراضی بوده باشد چه کسی که نظر دیگری داشته باشد و باز رفتن به اراده ملی مردم افغانستان و تمثیل آن اراده از طریق لویه جرگه چون در شرایط فعلی چیزی دیگری ممکن نیست، انتخابات ممکن نیست، رفراندم ممکن نیست"

این خواست‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به تازگی سلام رحیمی، نمایندۀ ویژه محمداشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان در امور صلح به افغانستان رفته است و به شمول امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان با شمار دیگری از مسئولان حکومت طالبان دیدار کرده است.

قابل یادآوری است که پس از آغاز حاکمیت طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از رهبران و سیاست‌گران افغان از این کشور خارج شدند و تاکنون نیز در برخی از کشورهای دیگر استند. اما گه‌گاهی دیدگاه‌شان را در بارۀ وضعیت کنونی افغانستان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

اما طالبان پیش از این گفته اند که حکومت آنان به همۀ افغانان به شمول مقام‌های حکومت پیشین عفو عمومی اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG