لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

سازمان حمایت از کودکان: یک میلیون کودک در افغانستان مصروف کار هستند


یک کودک کارگر در کابل
یک کودک کارگر در کابل

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در گزارش تازۀ خود گفته، در حال حاضر یک میلیون کودک در افغانستان مشغول کار استند و با کاهش درآمد بیشتر مردم، آنان مجبورند فرزندان خود را برای کار به بیرون از خانه بفرستند.

این گزارش سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان که بر اساس مصاحبه با ۱۴۰۰ تن در ۷ ولایت افغانستان تهیه شده، نشان می‌دهد، از زمان سقوط نظام جمهوری در ماه آگست سال گذشته، ۸۲ درصد افغان‌ها درآمد خود را از دست داده اند و جز فرستادن کودکان‌شان به کار، چارۀ دیگری ندارند.

بر اساس تحلیل سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، اگر از هر خانواده تنها یک کودک به کار فرستاده شود، بیش از یک میلیون کودک در افغانستان شاغل هستند.

شارلوت رز، مدیر رسانه‌های این سازمان به رادیو آزادی می‌گوید: "این نتیجۀ مستقیم بحران اقتصادی در افغانستان است. به دلیل عدم انتقال پول نقد به افغانستان، بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده اند و خانواده‌های آنها در وضعیت بدی قرار دارند."

این اداره به نقل از خانواده‌های سروی شده نوشته است، هشتاد درصد آنان در حال حاضر درآمد ندارند. یک سوم آنان یعنی ۳۴.۸ درصد تمام درآمد شان را از دست داده و یک چهارم یعنی ۲۶.۶ درصد خانواده‌ها نیمی از عایدات‌شان را از دست داده اند.

در این گزارش همچنان آمده است، بیشتر ضربه به آنانی وارد شده که در شهرها زندگی می‌کنند و به عنوان مثال نیمی از باشندگان کابل گفته اند اکنون هیچ درامدی ندارند.

کودکان خانواده های نیازمند در شهر کابل
کودکان خانواده های نیازمند در شهر کابل

در این گزارش به افزایش قیمت‌ها در افغانستان نیز اشاره شده و آمده که به‌دلیل بحران اقتصادی، ۳۶ درصد خانواده‌ها به قرض مواد خوراکی خریداری می‌کنند و ۳۹ درصد دیگر از خانواده‌های ثروتمند قرض می‌گیرند. پیش از این این آمار ۲۴ و ۲۵ درصد بود.

در گزارش به نقل از کریس نیامندی، رئیس بخش افغانستان سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان نوشته شده: "من نمونه‌ای از وضعیت ناامید کننده کنونی در افغانستان را دیده‌ام. ما هر روز کودکانی را که یک بیماری خطرناک دارند، معالجه می‌کنیم. آنها ماه هاست که چیزی جز نان خشک نمی‌خورند. والدین مجبور اند تصمیم بگیرند به کدام اولاد خود غذا دهند. آنان یا فرزندان‌ شان را سر کار می‌فرستند یا مجبور اند از گرسنگی بمیرند."

از طالبان در باره نگرانی این سازمان و این گزارش پرسیدیم اما سخنگویان حکومت آنان پاسخ ندادند.

ماه پیش سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان گزارش داده بود که شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان دو برابر شده و بر اساس آمارها، کم از کم پنج میلیون کودک و مادران شان به سوء تغذیه مبتلا هستند.

به تازگی صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" از افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان خبر داده است.

کودکان مصاب به سوء تغذیه در شفاخانه کندهار
کودکان مصاب به سوء تغذیه در شفاخانه کندهار

این سازمان روز گذشته یکشنبه (۲۴ دلو) در رشته توییت‌های نوشته که با عمیق‌تر شدن بحران بشری در افغانستان، روزانه تا هشت مورد سوء تغذیه حاد کودکان در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در کابل به ثبت می‌رسد.

یونیسف به نقل از داکتران این شفاخانه گفته که آنان از پول شخصی خود به بیماران دوا می‌خرند.

پیش از این، این سازمان گفته بود که تا آخر سال روان میلادی سه اعشاریه دو میلیون کودک زیر پنج سال ممکن با سوء تغذیه حاد در افغانستان مبتلا شوند که از این میان ممکن یک میلیون کودک جان های شان را از دست دهند.

XS
SM
MD
LG