لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

اعتراض اعضای شورای سرتاسری صرافان و خدمات پولی افغانستان به تصمیم جو بایدن


اعتراض اعضای شورای سرتاسری صرافان و خدمات پولی افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر جو بایدن رئیس جمهور امریکا.
اعتراض اعضای شورای سرتاسری صرافان و خدمات پولی افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر جو بایدن رئیس جمهور امریکا.

اعضای شورای سرتاسری صرافان و خدمات پولی افغانستان در واکنش به تصمیم اخیر جو بایدن رئیس جمهور امریکا دست به اعتراض زدند.

مظاهره کننده ها با سردادن شعارها در برابر دفتر هئیت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل تأکید کردند که رئیس جمهور امریکا نباید حق مردم افغانستان را به عنوان غرامت به قربانیان رویداد یازدهم سپتامبر پرداخت کند.

حاجی داد گل، معاون اتحادیۀ صرافان کابل به رادیو آزادی گفت: "این تظاهرات از مرکز صرافی‌ها شروع و تا دفاتر سازمان ملل متحد و سفارت قطر که حامی منافع امریکا است. خواست ما این بود که فرمان جو بایدن یک فرمان غیرعملی است و ذخایر کشور ما به مالک اصلی آن د افغانستان بانک برگشتانده شود."

شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان با صدور یک قطعنامۀ ۵ ماده‌ای از سازمان ملل متحد، بانک جهانی و نهادهای مختلف بین‌المللی خواسته است تا در زمینۀ بازگشتاندن پول مردم افغانستان توجه کنند.

شفیق و یوسف دو تن از صرافان معترض به رادیو آزادی گفتند: "امروز دروازه سرای شهزاده بسته است ما همه جمع شده و خواهان تجدید نظر در تصمیم رئیس جمهور امریکا هستیم، نباید از پول‌های افغانستان به کسی داده شود."

"همه مردم اینجا جمع شده و امکان دارد که این راهپیمایی ما تا دفتر ملل متحد هم ادامه پیدا کند."

بر اساس تصمیم رئیس جمهور امریکا از ۷ میلیارد دالر پول‌های آزاد شدۀ افغانستان باید نیمی از آن به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر و نیم دیگر آن به کمک‌های بشر دوستانه به افغانستان اختصاص داده شود.

تصمیم اخیر جو بایدن رئیس جمهور امریکا در پیوند به دارای‌های آزاد شده افغانستان با واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون از کشور روبه‌رو شده است.

وزارت خارجۀ امریکا هم به تازگی در توجیۀ این تصمیم رئیس جمهور بایدن گفته که در بارۀ اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر این پول به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر محکمۀ فدرال امریکا تصمیم خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG