لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

وزیر خارجه ایران: بر لغو تحریم‌ها به‌حیث اولین شرط احیای "برجام" پافشاری می‌کنیم


آرشیف، یک دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در ویانا
آرشیف، یک دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در ویانا

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته که کشورش همچنان بر لغو تحریم‌ها به‌حیث اولین شرط احیای توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به"برجام" پافشاری می‌کند.

او دیروز (۱۴ فبروری) در کنفرانس خبری مشترک با سیمون کاونی (Simon Coveney) همتای ایرلندی‌اش در تهران افزود که هدف ایران رفع کامل همۀ تحریم‌هاست و برای جمهوری اسلامی بهتر است که امروز به توافق برسد، تا فردا.

او همچنان گفت که جانب ایران در مذاکرات ویانا "جدی و آماده دستیابی به توافق خوب" است.

سیمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند در این کنفرانس خبری گفت که به عقیدۀ او طرف‌های "برجام" به ویژه کشورهای غرب، عمیقاً متعهد به احیای این توافق هستند و در مذاکرات ویانا نشانه‌های مثبت دیده می‌شود.

حسین امیر عبدالهیان
حسین امیر عبدالهیان

در مذاکرات ویانا نماینده‌گان بریتانیا، چین، فرانسه، جرمنی، ایران و روسیه به‌طور مستقیم و مذاکره کننده‌گان امریکایی به‌طور غیر مستقیم، اشتراک دارند.

به اساس خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور دیروز با همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرده و آن‌ها به "حرکت محسوس" در احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اشاره کرده‌اند.

ولی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران که با سیمون کاونی وزیر دفاع و امور خارجه ایرلند نیز دیدار کرده گفته که تحریم‌ها باید "واقعاً لغو شوند" و به‌گفتۀ او در مذاکرات جاری در ویانا "حقوق مردم ایران باید رعایت شود".

واشنگتن در هفته گذشته به ایران هشدار داد که مهلت احیای "برجام" در حال ختم شدن است و گفته که اگر چند هفته توافقی حاصل نشود، بازگشت به این موافقتنامۀ مهم غیر ممکن خواهد بود.

ایالات متحده و ایران از ماه اپریل به هدف احیای "برجام" هشت دور گفت‌وگوهای غیر مستقیم را در ویانا پایتخت اتریش انجام داده‌اند.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در ویانا
گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در ویانا

دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق امریکا در سال ۲۰۲۸ واشنگتن را از توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به "برجام" خارج کرد، اما ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکا برای بازگشت به این توافق تمایل نشان داده‌است.

XS
SM
MD
LG