لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

بریتانیا نشست ملل متحد در مورد افغانستان را میزبانی می‌کند


لیز تراس وزیر خارجۀ بریتانیا
لیز تراس وزیر خارجۀ بریتانیا

بریتانیا از میزبانی نشستی در مورد افغانستان خبر داده و این هم در حالی که کمک‌های غرب با حکومت طالبان صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق برنامه‌های سازمان ملل متحد برای نیازمندان در افغانستان منتقل می‌شود.

سازمان ملل متحد گفته که بیش از ۲۴ میلیون تن از افغان‌ها با مشکل بزرگ اقتصادی روبه‌رو اند و به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

این سازمان ماه گذشته گفت که برای کمک با نیازمندان در داخل افغانستان به چهار اعشاریه چهار میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ نیاز دارد.

این بزرگترین درخواست سازمان ملل متحد در تاریخ است که برای کمک با یک کشور مطرح می‌شود.

سازمان ملل متحد و بریتانیا در یک اعلامیه مشترک گفته اند که در اجلاس ماه آینده، کشور‌های کمک کننده، نهاد‌های مربوط سازمان ملل متحد و اعضای جامعه مدنی افغانستان اشتراک می‌کنند.

لیز تراس وزیر خارجۀ بریتانیا گفته که در نشست پیشرو، در مورد جمع آوری کمک‌ها در عرصه‌های مواد غذایی، سرپناه و خدمات صحی تمرکز خواهد شد.

بحث‌ها همچنان در مورد کمک رسانی به زنان و دخترانی متمرکز خواهد بود که پس از حاکمیت دوباره طالبان، از کار در بیرون از خانه محروم شده اند.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، نشست ماه آینده به خاطری مهم است که جهانیان برای جلوگیری از بحران فزاینده در افغانستان دست به کار شوند.

به گفته لیز تراس، میزان نیازمندی در افغانستان خیلی زیاد است و اگر تلاش‌های جدی صورت نگیرد، دورنمای بیکاری ویران کننده خواهد بود. او تایید کرده که کشورش حاضر است رهبری این تلاش‌ها را در دست گیرد.

بریتانیا در سال ۲۰۲۱، تعهد سپرد که با افغانستان ۳۹۰ میلیون دالر کمک می‌کند. در این بسته، کمک بیش از ۱۰۰ میلیون دالری ماه گذشته نیز شامل است.

در ادامه این تلاش‌ها، گروهی از دیپلمات‌های بریتانیایی هفته گذشته به کابل رفت و با مقام‌های طالبان از جمله امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت آنها دیدار کرد.

XS
SM
MD
LG