لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

تام وست: مذاکرات با طالبان در مورد القاعده هنوز یک چالش است


آرشیف
آرشیف

تام وست، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان می‌گوید، ایالات متحده خواهان دیدن یک کشور صلح آمیز در افغانستان است که هرگز به گروه‌های تروریستی پناه ندهد.

آقای وست در اظهارات تازه‌اش در انستیتوت صلح امریکا گفت که آنان به حمایت از دولتی که ایالات متحده و متحدانش را تهدید نکند و از حقوق همه مردمش محافظت کند، ادامه خواهند داد.

این دیپلمات ارشد امریکایی از مبارزه طالبان علیه داعش در افغانستان ستایش کرد، اما افزود که طالبان علاقه‌‌مند نیستند تا توافق دوحه را مبنی بر قطع هر نوع روابط با گروه القاعده عملی کنند.

توماس وست نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان

او گفت: "مذاکرات ما در مورد القاعده هنوز یک چالش است. ما می‌خواهیم از اقداماتی که علیه القاعده و داعش برداشته می‌شود، مطمین باشیم. ما می‌خواهیم ببینیم که هیچ گروه تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستانی، جیش محمد و لشکر طیبه در افغانستان فعالیت نداشته باشند."

گزارش ارائه شده از سوی پنتاگون به کمیته نیروهای مسلح کانگرس امریکا نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر گروه‌هایی مانند داعش و القاعده نمی‌خواهند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات علیه غرب استفاده کنند.

این گزارش که بر اساس ارزیابی دفاعی و اطلاعاتی امریکا آماده شده، نشان می‌دهد که حمله به غرب همچنان یک هدف است، اما اولویت‌های رهبران دو گروه در حال حاضر متفاوت است.

در این گزارش همچنان آمده که شاخه خراسان گروه داعش حملات در افغانستان را بر عملیات خارجی در اولویت قرار داده و اخیراً چنین حملاتی را نیز انجام داده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در جواب این نگرانی‌ها می‌گوید: "امارت اسلامی به هیچ کس اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان بر ضد دیگری استفاده کند. اکنون هیچ گروه وابسته به القاعده در افغانستان وجود ندارد و روزهای گذشته به پایان رسید که آنان اینجا حضور داشتند."

ایالات متحده در حالی خواستار یک افغانستان امن است که طالبان به درخواست‌ها برای تشکیل حکومت همه‌شمول پاسخی نداده اند.

تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در جریان صحبت‌هایش در انستیتوت صلح امریکا از طالبان انتقاد کرد که تاکنون برای تشکیل حکوت همه‌شمول از سوی آنان هیچ تلاشی صورت نگرفته است.

او افزود که طالبان اشتباهی را تکرار می‌کنند که امریکا در سال ۲۰۰۱ مرتکب شده بود و زمینه را برای حضور طالبان در قدرت برابر نساخت.

تام وست همچنان گفت که یک اجماع گرم و معنادار در میان جامعه جهانی، غرب و قدرت‌های منطقه‌ای در مورد حضور همه اقشار جامعه در رهبری افغانستان می‌بیند.

طالبان بارها گفته اند که حکومت سرپرست کنونی همه‌شمول است و در کنار آن وعده اصلاحات را داده اند.

XS
SM
MD
LG