لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

اتحادیه اروپا: طالبان وعده احترام به قانون اساسی کنونی و دیگر قوانین را داده‌اند


مقام‌های حکومت طالبان در قطر
مقام‌های حکومت طالبان در قطر

سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان پس از دیدار با هیئت طالبان در دوحه گفته که دو طرف در بارۀ قانون اساسی افغانستان و دیگر قوانین بحث کردند.

وان برانت در تویتی نوشته است، هیئت طالبان به رهبری سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان وعده داده که آنان به قانون اساسی کنونی و دیگر قوانین احترام می‌گذارند، اما تنها در عملی کردن آن در مشوره با همه اقشار جامعه تصمیم خواهند گرفت.

آقای برانت نوشته که ناوقت روز چهارشنبه با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان و هیئت همراهش در دوحه دیدار کرده‌است.

وان برانت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان
وان برانت سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

او گفته که مقام‌های طالبان نیز وعده داده‌اند که به قانون اساسی و دیگر قوانین احترام بگذارند.

هیئتی به رهبری سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دو روز پیش برای گفت‌وگو با نماینده‌گان کشورهای حوزۀ خلیج فارس و اروپایی وارد قطر شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با تأکید بر نیاز قوانین در هر جامعه گفت، این‌که این قوانین با چه میکانیزم و راهکار عملی شود، در آینده تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای مجاهد می‌افزاید: "هر کشوری نیاز به قوانین دارد و باید قوانینی وجود داشته باشد، اما این‌که با چه میکانیزمی ساخته می‌شود در آینده تصمیم‌گیری می‌شود، چهارچوب ایجاد می‌شود و مردم افغانستان و ارزش‌های اسلامی در نظر گرفته می‌شود، ارائه جزئیات این مسئله هنوز پیش از وقت است. وقتی به آن مورد رسیدیم جزئیات را نیز شریک خواهیم کرد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

پیش از این سید ابوبکر متقی، سرپرست کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی حکومت طالبان، به رادیو آزادی گفته بود، قانون اساسی افغانستان هنوز نافذ است و هیچ کسی جز یک مرجع معتبر حق لغو آن را ندارد.

اما او به تعلیق برخی ماده‌‌های این قانون نیز اشاره کرده بود.

او گفت که برخی از مواد قانون اساسی افغانستان که صلاحیت‌های رئیس جمهور و شورای ملی را مشخص می‌کند تعلیق شده‌است، زیرا نه رئیس جمهور وجود دارد و نه شورای ملی، اما حاکمیت بجای خودش باقی است.

آقای متقی همچنین گفته بود که تنها لویه جرگه یا یک شورای عالی صلاحیت تغییر یا لغو قانون اساسی افغانستان را دارد.

XS
SM
MD
LG