لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

بانک جهانی طرح تازه را برای تمویل برخی پروژه‌های افغانستان آماده کرده است


Armenia-Logo of The World Bank,undated
Armenia-Logo of The World Bank,undated

بانک جهانی طرحی را آماده کرده که بر بنیاد آن، از یک میلیارد پول منجمد شده در صندوق بازسازی افغانستان، ۶۰۰ میلیون دالر برای چندین پروژه در این کشور اختصاص می‌یابد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که جامعه، خانواده‌ها و بخش آموزشی در افغانستان از این پروژه‌ها بهره می‌گیرند.

خبرگزاری به نقل از منابع در بانک جهانی گزارش داده که انتظار می‌رود بورد رهبری این بانک در اول ماه مارچ روی این طرح بحث کند.

اما در مورد دادن پول، کشورهای تصمیم نهایی می‌گیرند که برای صندوق بازسازی افغانستان، پول جمع آوری می‌کردند. امور اداری این صندوق را بانک جهانی پیش می‌برد.

منابع می‌گویند، در حالی که نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی افغانستان در حال افزایش است، انتظار می‌رود که پول برای یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا و اداره زراعت سازمان ملل و چند اداره دیگر این سازمان، در برنامه‌های مصونیت غذایی، آموزش و صحت مصرف شود.

کشورهای کمک کننده در ماه دسمبر پذیرفتند که از صندوق بازسازی افغانستان، حدود ۲۸۰ میلیون دالر به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل متحد داده شود تا از آن در بخش صحت و تغذیه کودکان در افغانستان استفاده صورت گیرد.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در ماه جنوری در سخنرانی به شورای امنیت، خواهان آزاد سازی ۱.۲ میلیارد دالر پول منجمد شده در صندوق بازسازی افغانستان شد.

هفته گذشته ایالات متحده امریکا نیز اعلام کرد که نیمی از ۷ میلیارد دالر دارایی‌های آزاد شده افغانستان را برای نیازمندان در این کشور اختصاص می‌دهد.

بر اساس تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا، نیمی دیگر از این پول، برای بازماندگان قربانیان حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ اختصاص داده می‌شود.

این تصمیم بایدن با مخالفت‌ها و واکنش‌های بسیار در داخل افغانستان به همراه شده.

حکومت امریکا گفته است که این تصمیم برای جلوگیری از بحران بشری فزاینده و وضعیت اقتصادی افغانستان گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG