لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

رینا امیری: جهان اسلام طالبان را به خاطر رعایت حقوق بشر و حقوق زنان پاسخگو قرار دهد


آرشیف- شماری از زنان معترض در شهر کابل
آرشیف- شماری از زنان معترض در شهر کابل

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان با مقامات سازمان همکاری اسلامی در مورد حقوق بشر در این کشور گفتگو کرد.

این بازدید روز جمعه (۲۹ دلو) انجام شد.

رینا امیری جزئیات این دیدار را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد و نوشت: "این دیدار در جده عربستان سعودی برگزار شد. در آن تاکید شده است که جهان اسلام باید طالبان را به خاطر رعایت حقوق بشر و انجام تعهداتش در قبال زنان پاسخگو بداند."

رینا امیری همچنین از این سازمان خواست تا برای تشکیل حکومت همه‌شمول بر طالبان فشار بیاورند و به مجازات زنان معترض پایان دهند.

خانم امیری افزود: "باید برای توانمندسازی زنان تلاش شود و زمینه مشارکت آنان در مکتب، کار، زندگی اجتماعی و سیاست فراهم شود."

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای افغانستان در امور زنان، دختران و حقوق بشر
رینا امیری نماینده خاص امریکا برای افغانستان در امور زنان، دختران و حقوق بشر

نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان با سازمان همکاری اسلامی در مورد راه‌های جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان صحبت کرد و همچنین با مقام‌های بانک انکشاف اسلامی در مورد جذب کمک به افغانستان صحبت کرده است.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که حکومت طالبان به دلیل اعمال محدودیت بر زنان مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال، حکومت طالبان می‌گوید که به هرنوع حقوق زنان در چارچوب اسلام متعهد است و این انتقادها را بی‌اساس می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید: "امارت اسلامی به حقوق شرعی زنان پایبند است. انشالله حقوقی که اسلام به زنان داده به آنان داده خواهد شد. این را قبلاً هم گفتیم، حالا هم می‌گوییم که کمبودی وجود نخواهد داشت."

اما با وجود این تعهدات، جنبش زنان مقتدر افغانستان در اعلامیه‌‌ای به بهانه اتمام شش ماه حکومت طالبان به وضعیت اسف‌بار زنان اشاره کرده و گفته اند: "نگرش طالبان نسبت به زنان تغییر نکرده است."

آنان طالبان را به انحصار قدرت، ظلم، کشتار هدفمند و غیره متهم کرده و از جامعه جهانی به ویژه کشورهای میزبان نشست‌های طالبان می‌خواهند که از حمایت آنان دست بردارند.

اما حکومت طالبان همواره این اتهامات را رد کرده و این اعتراضات را یک ترفند شخصی و راه خروج از افغانستان می‌داند.

XS
SM
MD
LG