لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

سیگار: عواید سرانه در افغانستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد


آرشیف- کوچه مندوی شهر کابل
آرشیف- کوچه مندوی شهر کابل

ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید، عواید سرانه در افغانستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

سیگار دیروز شنبه (۱۹ فبروری) در توییتی گفته که عواید سرانه سالانه در افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶۵۰ دالر امریکایی بود و در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ دالر کم شد.

بر اساس ارقام سیگار، تخمین می‌شود که این عواید در ۲۰۲۲ به ۳۵۰ دالر کاهش یابد.

در سال ۲۰۲۱ زمانی که برنامه توسعه‌ای ملل متحد و صندوق وجهی بین المللی اعلام کردند که تولید ناخالص داخلی افغانستان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت، رکود اقتصادی در افغانستان پیش‌بینی شده بود.

سیگار در یک گزارش ۵۱ صفحه‌ای به کانگرس امریکا در اواخر جنوری گفته بود که ارزش تولیدات ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ میلیارد دالر در سال می‌رسید، اما بعد آنکه در اواسط ماه اگست ۲۰۲۱ طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفت این رقم به ۱۶ میلیارد دالر کاهش یافت.

به گفته سیگار، بانک انکشاف آسیایی بدترین سناریو را برای افغانستان این دانسته که ممکن است بیکاری در این کشور در کوتاه مدت ۴۰ درصد افزایش یافته و احتمال دارد که قدرت خرید خانواده‌ها ۴۴ درصد کاهش یابد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، ارزش افغانی در برابر دالر نیز کاهش یافته و بسیاری افغان‌ها می‌گویند که نمی‌دانند مخارج خانواده‌های‌شان را چگونه تامین کنند.

قبلاً سخنگویان طالبان گفته بودند که برای حل مشکلات اقتصادی افغان‌ها، در تلاش جلب کمک‌های بشری از کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان هستند.

بر اساس یک گزارش نیویارک تایمز، در شش ماه گذشته به دلیل رکود اقتصادی، بیش از یک میلیون تن از افغانستان مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG