لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

حکومت طالبان: در چوکات یک تعامل رسمی با جهان به پیش می‌رویم


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با آنکه نظام و حکومت کنونی طالبان را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته، اما برخی از مقام‌های طالبان ادعا می‌کنند که در چوکات یک تعامل رسمی با جهان به پیش می‌روند که نتیجه‌اش به رسمیت شناختن خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، تعامل رسمی تنها به رفت و آمد و داد و گرفت محدود می‌شود: "امارت اسلامی تلاش می‌کند که تفاهم به میان آید. در هر سفر خارجی ما و آمدن خارجی‌ها به داخل همیشه این موضوع را با خود دارد که راه برای تماس دیپلماتیک هموار شود و نظام افغانستان به رسمیت شناخته شود و در موضوعات جهان به عنوان یک جهت مطرح و مسئول شناخته شود. تلاش‌ها در این رابطه ادامه دارد و این موضوع در آینده حل می‌شود."

هر چند آقای مجاهد تعهد می‌سپارد که حکومت‌شان به زودی رسمیت پیدا خواهد کرد، اما به تازگی وزیر خارجۀ ناروی منکر این کار شده است.

انیکن هویتفلد در نشست مونیخ گفته است، مشتاق به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیستند و این کار را نخواهند کرد.

ناروی کشوری است که در ماه جاری میزبان نشستی میان طالبان، برخی سیاسیون معترض افغانستان، زنان معترض و جامعۀ جهانی بود.

جایی که مشروعیت نظام کنونی طالبان یکی موضوعات مهم مورد بحث آن بود.

اما سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، برخی کشورها بخاطر نزاکت‌هایی که در میان خود دارند، آماده نیستند که موضوع به رسمیت شناختن حکومت آنان را اعلان کنند.

طالبان از آغاز زیاد امیدوار بودند که با حاکمیت‌شان شماری از کشورها به زودی حکومت آنان را به رسمیت خواهند شناخت، اما این امیدشان هنوز هم جامعۀ عمل نپوشیده است.

حتا کشورهایی نزدیک به طالبان که پیش از حاکمیت‌شان نیز روابط بسیار نزدیکی با آنان داشتند حاضر نشده اند که حکومت آنان را به رسمیت بشناسند.

امریکا هم زمانی که جنگ میان طالبان و نظام پیشین ادامه داشت هشدار داده بود که اگر طالبان با زور به قدرت برسند، با تحریم‌های شدید و عدم مشروعیت نظام‌شان مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG