لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

کمک‌های مالی اضطراری دو ماهه برای ۱۹۴ هزار آموزگار در افغانستان


یکی از مکاتب در ولایت پنجشیر
یکی از مکاتب در ولایت پنجشیر

اتحادیه اروپا پرداخت کمک مالی اضطراری دو ماهه را برای ۱۹۴ هزار آموزگار در سراسر افغانستان برعهده گرفته است.

این موضوع در اعلامیه‌‌ای صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) که امروز یکشنبه (اول حوت) نشر شده، آمده است.

در این اعلامیه گفته شده که یونیسف و هم‌پیمانانش از تمام آموزگاران مکتب‌های دولتی برای ماه‌های جنوری و فبروری پشتیبانی بی‌درنگ می‌کنند.

اعلامیه افزوده است که تمام آموزگاران مکتب‌های دولتی ابتدایی، ثانوی، نهادهای تخنیکی و مسلکی و مراکز تربیه معلم (دارالمعلین ها) شامل این برنامه اند.

در اعلامیه به نقل از داکتر محمد ایویا نماینده یونیسف در افغانستان گفته شده است: "بعد از ماه‌ها بی‌ثباتی و دشواری‌ها برای معلمان، اکنون، خرسندیم که حمایت‌های اضطراری را برای معلمان مکاتب دولتی افغانستان فراهم می‌کنیم."

او افزوده است که یونیسف به ۲۵۰ میلیون دالر اضافی نیاز دارد تا به پشتیبانی دوام‌دار آموزگاران دولتی در افغانستان ادامه بدهد.

در این حال وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید این پول بر اساس تفاهمی میان وزارت معارف و ادارۀ یونیسف برای دو ماه به آموزگاران پرداخت می‌شود.

عزیزاحمد ریحان رئیس نشرات این وزارت روز یکشنبه به رادیوآزادی گفت: "این کمک برای تمام معلمین در هرگوشه از افغانستان که باشد پرداخت می‌شود این کمک برای ماه‌های جدی و دلو برای معلمین پرداخت می‌شود اگر توافق شد ممکن در ماه‌های باقی مانده تا یک سال برای شان پرداخت شود."

آرشیف- دانش آموزان در کنار یک آموزگار در یکی از مکاتب افغانستان
آرشیف- دانش آموزان در کنار یک آموزگار در یکی از مکاتب افغانستان

وی گفت که پول‌های کمک شده ادارۀ یونیسف برای آموزگاران از طریق حساب‌های بانکی‌شان حواله خواهند شد و آنان می‌توانند آن‌را از حساب‌های بانکی‌شان دریافت کنند.

او افزود که تا حال پول‌های کمک شده از سوی اداره یونیسف برای ۴۰ هزار معلم از طریق حساب‌های بانکی‌شان فرستاده شده.

این کمک‌های مالی اداره یونیسف در افغانستان با استقبال شماری از آموزگاران روبه‌رو شده است.

شهناز یکی از این آموزگاران به رادیوآزادی گفت: "این بسیار یک اقدام نیک است ما با مشکلات اقتصادی روبرو استیم امیدواریم که این کمک‌ها بیشتر شود و معلمین از نظر انداخته نشوند."

سهیلا آموزگار دیگر نیز از این کمک ابراز خرسندی کرد: "ما بسیار خوش استیم که یونیسف در کنار معاش ما این کمک را با ما کرد تا هنوز ما معاشات ماه‌های قوس و جدی را هم دریافت نکرده ایم."

این کمک‌ها در حالی به آموزگاران صورت می‌گیرند که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان و به میان آمدن بحران بشری و بحران اقتصادی در این کشور، طالبان تاکنون نتوانسته اند معاش‌های کارمندان دولت را به گونۀ منظم بپردازند.

پیش از این وزارت مالیۀ حکومت طالبان گفته که در تلاش است تا سر از ماه حمل این روند را منظم سازد.

XS
SM
MD
LG