لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

دروس پوهنتون پلتخنیک کابل در هفتم حوت آغاز می‌شود


آرشیف-پوهنتون پلتخنیک کابل
آرشیف-پوهنتون پلتخنیک کابل

در اعلامیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده و به پوهنتون پلتخنیک کابل نسبت داده می‌شود، از تمامی کارکنان و دانشجویان این پوهنتون خواسته شده که به تاریخ هفت ماه حوت سال ۱۴۰۰ به پوهنتون حاضر شوند.

در این اعلامیه آمده است که زمان درسی دختران و پسران از هم جدا بوده و دختران از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۰:۴۵ قبل از ظهر و پسران از ساعت ۱۱:۴۵ الی ۱ بعد از ظهر به دروس‌شان حاضر شوند.

در اخیر اعلامیه آمده است، دختران دانشجو و اساتید زن باید مطابق رهنمود وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان با رعایت حجاب سیاه اسلامی که نسبتاً آزاد، ساده و زیاد نازک نباشد به پوهنتون بیایند.

تعدادی از دانشجویان دختر در پوهنتون پل‌تخنیک کابل که نخواستند به دلیل حساسیت موضوع نام آن‌ها در گزارش ذکر شود، محتوای این اعلامیه را به رادیو آزادی تایید کردند.

یکی از دانش‌جویان پل‌تخنیک کابل به رادیو آزادی گفت: "من یکی از محصلان پوهنتون پل‌تخنیک کابل هستم، طبق اطلاعیهٔ که در این مدت نشر شده و در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شو، من بیشتر نگران لباس یا کالا نیستم، اما نگرانم که استادان ما و سیستم درسی ما تغییر نکرده باشد، و نگران هستم که آیا استادان سابق ما برای تدریس خواهند بود یا خیر."

برخی دیگر از این دانشجویان می‌گویند، تحمیل حجاب سیاه بر‌ آن‌ها به معنای ساختن آیندهٔ سیاه و تاریک برای دختران است.

دو تن دیگر از دانش‌جویان پل‌تخنیک هم می‌گویند در حکومت فعلی هیچ دختری آیندهٔ روشن ندارد و به همین دلیل درس‌های شان را نا تمام مانده و کشور را ترک کردند.

رادیو آزادی خواست در این مورد با مسئولان وزارت تحصیلات عالی و پوهنتون پل تخنیک کابل نیز صحبت کند، اما آنها دستیاب نشدند.

پیش از این وزارت تحصیلات عالی هم با نشر اعلامیه‌ای از آغاز درس‌های پوهنتون‌ها خبر داده بود و در آن بر جدا بودن صنف‌ها و زمان درسی پسران از دختران رعایت حجاب اسلامی از سوی دانشجویان دختر و استادان زن تاکید شده بود.

XS
SM
MD
LG