لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

گاردین: رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی وضعیت در افغانستان را فراموش کرده اند


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

روزنامه گاردین در بارهٔ عدم توجه غرب به افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی مقاله‌ای را به نشر رسانده است.

جان سیمپسون خبرنگار کار کشتهٔ بریتانیایی که سال‌ها از افغانستان گزارش‌دهی کرده، در این مقاله می‌نویسد که پس از خروج نیروهای غربی از افغانستان مشکلات اقتصادی در این کشور افزایش یافت.

مقاله به طور مثال از شهرهای کابل، هرات و بامیان یاد می‌کند که فقرا برای به دست آوردن نان، در قطار‌های طولانی صف بسته اند.

نویسند مقاله‌ای گاردین می‌گوید، زمانی که در این شهر‌ها قدم بزنید، احساس شرم می‌کنید. زیرا، مردم خیلی فقیر اند، گاه گاهی مردم به خاطر دفاع از دست آورد‌های که در بیست سال گذشته بدست آورده اند، تحت پیگرد قرار گرفته و بعضاً حتی کشته می‌شوند.

از خروج نیروهای امریکایی و خارجی از افغانستان شش ماه می‌گذرد، اما نویسند انتقاد می‌کند که در همین مدت کوتاه رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی وضعیت در افغانستان را فراموش کرده اند.

جان سیمپسون اندکی به گذشته نگاهی انداخته از پالیسی حکومت قبلی امریکا به رهبری رئیس جمهور دونالد ترمپ انتقاد کرده است. او نوشته که رئیس جمهور پیشین امریکا، افغانستان را به طالبان سپرده بود.

به نوشتهٔ گاردین، هر چند رئیس جمهور بایدن مجبور نبود که پالیسی ترمپ را دنبال کند، اما به باور نویسنده، بایدن هم منافع امریکا را اولویت داد و سربازان خود را از افغانستان بیرون کرد.

به باور نویسنده، پایان غم انگیز مسئله افغانستان ضعف امریکا و دیگر کشور‌های غربی را نشان داد که حتی پس از شکست ویتنام نظیر آن دیده نشده است.

روزنامه گلف تودی در مقاله‌ای به فیصله رهبری بانک جهانی اشاره کرده است.

روزنامه می‌نویسد، از جمع دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان یک میلیارد آن به سکتور‌های زراعت، صحت عامه و برنامه‌های داخلی اختصاص داده شده است.

مقاله در ادامه نوشته که این تصمیم تلاش‌های را سرعت می‌بخشد که به هدف جلوگیری از فاجعه بشری و اقتصادی، صورت می‌گیرد.

روزنامهٔ اکسپرس تربیون در مقاله‌ای در تازه‌ترین شماره خود در مورد سفر این هفتهٔ عمران خان صدراعظم پاکستان به روسیه تبصره کرده است.

در مقالهٔ اکسپرس تربیون آمده که در شرایط کنونی تنش میان روسیه و اوکراین مهم است. اما خان در دیدار با مقام‌های روسی در کنار سایر مسایل بر سر موضوع افغانستان بحث می‌کند.

روزنامه می‌گوید که پاکستان متحد امریکاست و در این ارتباط نباید عقب نیشینی کند. اما نویسنده تاکید می‌کند که پاکستان با روسیه هم روابط خود را تقویت می‌بخشد.

XS
SM
MD
LG