لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

خبرنگاران محلی کندهار: از سوی طالبان تهدید شدیم


موقعیت ولایت کندهار در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت کندهار در نقشه عمومی افغانستان

خبرنگاران محلی کندهار می‌گویند طالبان امروز از یک اعتراض جلوگیری و هنگام گزارش‌دهی خبرنگاران را تهدید کردند.

در تیراندازی دیروز شنبه نیروهای امنیتی طالبان در شهر کندهار یک زن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

جاوید سمسور یک خبرنگار محلی می‌گوید خانوادۀ زن مقتول روز یکشنبه می‌خواست که جسد وی را به رسم اعتراض پیشروی مقام ولایت ببرد و رسانه می‌خواستند از این اعتراض گزارش‌دهی کنند ولی از سوی طالبان تهدید شدند، وسایل آنها گرفته شد و برای چندین دقیقه بازداشت نیز شدند.

سمسور در ادامه گفت: "می‌خواستم عکس بیگیرم، کمرۀ من از سوی نیروهای امنیتی گرفته شد و به من گفتند که تو بیا با ما به حوزه، به تو چه کسی اجازه داد که عکس می‌گیری؟ در حالیکه من کارت خود را به آنها نشان دادم و گفتم که خبرنگارنم باز هم سخن من را قبول نکردند و می‌خواستند که با آنها به حوزه بروم. بیست تا سی دقیقه مرا در ساحه بازداشت کردند و کمرۀ مرا گرفتند."

آقای سمسور می افزاید که وی با پا درمیانی سخنگوی قوماندانی امنیه رها شده است.

اما به هر صورت خبرنگاران کندهار می‌گویند در راستای کار خود با مشکلات فزاینده روبه‌رو می‌باشند.

آنها می‌افزایند که طالبان در برابر خبرنگاران رفتار تبعیض آمیز می‌کنند، با خبرنگاران خارجی برخورد خوب دارند ولی خبرنگاران داخلی را توهین می‌کنند.

مهتمم صالح یک خبرنگار دیگر کندهار می‌گوید: "خبرنگاران برای تهیه کردن یک گزارش چندین روز تلاش می‌کنند. من از خود برای تان می‌گویم، من می‌خواستم در بارۀ پوهنتون کندهار گزارش تهیه کنم، از ده روز به این‌سو تلاش می‌کنم، از ویدیوها و مصاحبه ها نیز صرف نظر کردم تنها برای عکس‌ها امروز دهمین روز است که مصروف هستم ولی باز هم نمی‌توانم عکس بگیرم. سه روز در ریاست اطلاعات و فرهنگ برای به دست آوردن مجوز منتظر ماندم."

طالبان به تماس‌های رادیو آزادی در بارۀ برخورد امروز شان با خبرنگاران در کندهار پاسخ ندادند اما قبلاً گفته اند که به آزادی بیان متعهد اند.

XS
SM
MD
LG