لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

یونیسف خواستار کمک‌‌های عاجل برای رسیدگی به کودکان مصاب به سوء تغذیه در افغانستان شد


یک کودک مصاب به سوء تغذیه
یک کودک مصاب به سوء تغذیه

در یک منطقه روستایی دورافتاده در افغانستان، زنان فقیر با کودکان‌شان که دچار سوء تغذیه استند به یک کلینیک مربوط به صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) مراجعه کرده اند.

در این کلینیک به کودکان کمتر از پنج سال که در بدترین شرایط صحی قرار دارند بگونه فوری همان غذای مخصوص داده می‌شود.

حلیمه بی‌بی، نواسته یازده ماهه خود فاطمه را به این کلینیک آورده است: "روز و شب را نادیده گرفته برای معالجه همه جا بردمش بالاخره اینجا آوردیم تا این غذا را برایش بدهند و شاید بهتر شود."

متخصصان در کلینیک مربوط به یونیسف به فاطمه خرد سال یک رژیم غذایی پنج هفته‌ای کامل را داده اند، حلیمه بی‌بی می‌گوید که پس از خوردن این غذا رنگ و صورت نواسته‌اش تازه شده: "حالا بسیار خوب است، پیش از این که او را در آغوش می‌گرفتم زیاد گریه می‌کرد حالا که بلندش می‌کنم خنده می‌کند و ساعتری می‌کند، حالش خوب شده."

براساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد، امسال سه میلیون و دو صد هزار کودک در افغانستان در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند.

میلانی گلوین رئیس بخش غذا/تغذیه یونیسف افغانستان در توییترش نوشته که سوء تغدیه حاد قابل پیش‌گیری است اما به گفته او بدون کمک‌های اضطراری ممکن کودکان حتی در معرض خطر مرگ قرار گیرند.

خانم میلانی افزوده که یونیسف در نظر دارد تا در سال جاری میلادی از یازده صد هزار کودک زیر پنج سال در افغانستان مراقبت کند این در حالیست که پیش از این به هشت صد هزار کودک برای نجات جان‌های‌شان غذای مخصوص رسانیده شده.

سازمان ملل متحد گفته که با وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان، ۲۳ میلیون شهروند این کشور با گرسنگی رو به رو اند که بخش قابل توجهی از آنها کودکان اند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید که بحران غذایی در افغانستان از شش ماه به اینسو در حال افزایش است.

در توییتر این سازمان آمده که کمبود مواد غذایی نتیجه بحران اقتصادی و میراث‌های جنگ و خشکسالی است.

بخش افغانستان این سازمان بخصوص وضعیت آنعده از زنان را پس از برگشت دوباره طالبان به قدرت نگران کننده خوانده که نان آور خانواده‌های خود اند.

براساس تویت برنامه جهانی غذا، همه خانواده‌های که نان آور آنها زن استند نمی‌توانند در زیر سلطه طالبان غذایی کافی دریافت کنند.

XS
SM
MD
LG