لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

بریتانیا: گروه‌های تروریستی در حال شکل‌گیری در افغانستان اند


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

بریتانیا از سفر بنیادگرایان این کشور به افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

کین مک کالم رئیس استخبارات داخلی بریتانیا MI5 به روزنامه میل آنلاین گفته است که یک شهروند این کشور در میان دو مظنون گروه تندرو دولت اسلامی بود که ماه گذشته هنگام ورود به افغانستان بازداشت شدند.

به گفتۀ مک کالم، شواهد استخباراتی نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در حال شکل گیری در افغانستان استند و برخی از استخدام شده‌ها، برای پیوستن به این گروه‌ها، به افغانستان می‌روند.

این مقام بریتانیایی در ماه عقرب گفته بود که حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان، روحیه تندروان در بریتانیا را تقویت می‌کند تا آنها به استخدام در گروه‌های تروریستی ادامه دهند و به این ترتیب کشور های غربی و بریتانیا را تهدید کنند.

رئیس استخبارات داخلی بریتانیا این را هم گفته که به صورت واضح کسانی را دیده اند که علاقمند رفتن به افغانستان بوده اند تا اهداف تروریستی را دنبال کنند.

مک کالم افزوده که بریتانیا تلاش برای آغاز چنین سفر ها را شاهد بوده و اکنون با شریکانش خیلی مواظب وضعیت است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان شب گذشته ( دوم حوت) به رادیو آزادی گفت که به هیچ شورشی اجازه داده نمی‌شود که در افغانستان به استخدام و فعالیت بپردازد: "ما این ادعا را رد می‌کنیم به خاطری که در افغانستان ظرفیت و امکان نیست که کسی بیاید و با داعش یکجا شود. تمامی سرحدات و میدان‌های هوایی در کنترل است. پدیده داعش هم حالی خیلی ضعیف شده. ظرفیتی ندارد که از بیرون کسی بیاید و با آنها یکجا شود."

در ماه دلو، نیرو های طالبان دو مرد را که یکی شان پاسپورت بریتانیایی داشت، به اتهام ارتباط داشتن با گروه داعش بازداشت کردند.

بر اساس گزارش‌ها، هر دو مرد مظنون از طریق ازبکستان وارد افغانستان شده بودند که در شهرک بندری حیرتان بازداشت شدند.

هر یک آنها بیش از ده هزار پوند انگلیسی، بقایای وسایل نظامی و عینک‌های شب بین با خود شان حمل می‌کردند.

XS
SM
MD
LG