لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

دیدبان حقوق بشر: طالبان در تلاش خاموش کردن صدای آزادی‌خواهی زنان اند


اعتراضات زنان در کابل
اعتراضات زنان در کابل

نشر ویدیوی اعترافات زنان معترض در زندان طالبان با واکنش دیدبان حقوق بشر مواجه شد

هیدر بار، مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته، طالبان در تلاش سرکوب صدای آزادی‌خواهی زنان هستند.

او در صحبت با رادیو آزادی از جامعۀ جهانی خواسته که به اقدام طالبان واکنش نشان دهد: "اعتراضات توجه گستردۀ جامعه جهانی را جلب کرد و بازداشت این معترضان توجۀ بیشتر جامعۀ جهانی را در پی داشت. حالا طالبان تلاش دارند تا مانع هرنوع اعتراض زنان در آینده شوند، چون برای شان دردسرساز است. اما سوال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که واکنش جامعۀ جهانی به این وضعیت چیست؟"

وزارت داخله حکومت طالبان یکشنبه شب ویدیوی مربوط به ۲۹ زنی را نشر کرد که حدود ده روز پیش از یک خانۀ امن در کابل ناپدید شده اند.

در این ویدیو تعدادی از این زنان شرکت کننده در اعتراض‌های کابل می‌گویند که از سوی چند فعال زن در خارج از افغانستان تشویق شدند تا تظاهراتی را به منظور تسهیل خروج شان به خارج از افغانستان برگزار کنند.

شکریه بارکزی
شکریه بارکزی

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در فنلند و فعال حقوق زنان در بارۀ این ویدیو چنین می‌گوید: "از صدا و سیمای همه زنانی که در این ویدیو استند کاملاً هویدا است که این‌ها تحت یک فشار و شکنجه مجبور به گفتن این ویدیو شدند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا طالبان این ویدیو را از آنان گرفتند؟ چرا اینها را زندانی کردند؟ مگر صدا کردن بخاطر حق باید جوابش زندان باشد، حقی که خدا داده طالب کی است که از انسان بگیرد؟"

حکومت طالبان در ابتدا بازداشت این زنان را رد کرد. طالبان همچنان از ادعاهایی مبنی بر مفقود شدن تعدادی از فعالان زن مانند تمنا زریاب پریانی، زهرا محمدی، پروانه ابراهیم‌خیل و عالیه عزیزی نیز اظهار بی‌خبری کرده بودند.

پس از واکنش‌های گسترده پروانه ابراهیم‌خیل آزاد شد، اما از سرنوشت سه تن دیگر هنوز خبری در دست نیست.

با حاکمیت طالبان در شش ماه گذشته ده‌ها زن برای حق کار و آموزش تظاهرات کردند و از جامعۀ جهانی خواستند که طالبان را تحت فشار قرار دهند تا مانع تحصیل و کار زنان نشوند.

XS
SM
MD
LG