لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

وزارت دفاع طالبان ۱۵۰۰ نیرو به ولایت بامیان فرستاده است


آرشیف- قطار وسایط نظامی نیروهای حکومت طالبان
آرشیف- قطار وسایط نظامی نیروهای حکومت طالبان

در حالی‌ که نگرانی‌ها از آغاز درگیری‌ها میان طالبان و مخالفان آنان در شمال و شمال‌شرق افغانستان مطرح می‌شود، طالبان به تازگی ۱۵۰۰ نیروی تازه‌نفس را به بامیان اعزام کردند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که هدف از اعزام این نیروها ایجاد لوای نظامی برای تامین امنیت بهتر این ولایت است:‌ "بزرگان بر اساس مصلحت و لزوم‌دید خود‌شان یک لوا را برای بامیان اختصاص دادند. بامیان به عنوان یک ولایت حقش است که یک لوا داشته باشد. بر اساس تردید یا عملیات نیست، بامیان هم مانند دیگر ولایات تحت کنترل ما است و خطر جدی احساس نمی‌شود."

اما محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی می‌گوید، طالبان با اعزام این نیروها میان مردم وحشت ایحاد کرده اند.

محمد محقق
محمد محقق

او در صفحه فیسبوکش نوشته است: "در این روزها یک نیروی یک هزار و پنجصد نفری لوای ۲ از قول‌ اردوی تندر ‌پکتیا را به بامیان گسیل داشته و در ولسوالی یکاولنگ، پنجاب و ورس گروه‌های ضربتی‌شان مانور می‌دهند و میان مردم وحشت و رعب ایجاد می‌کنند در حالی که مردمان هزارۀ بامیان تا هنوز کدام اقدامی علیه طالبان انجام نداده اند."

طالبان پیش از این به ولایت‌های پنجشیر، بغلان و بدخشان نیز نیرو اعزام کرده بودند.

حکومت طالبان در حالی صدها نیروی نظامی را به ولایت‌های شمالی اعزام کرده اند که به تازگی صدای منسوب به امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور پیشین میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود که سخن از اکمال و انسجام نیروها در برخی ولایت‌های شمال و شمال‌شرقی از جمله بدخشان زده شده‌است.

تلاش رادیو آزادی برای تأیید این نوار صوتی بجایی نرسید.

سخنگوی وزارت دفاع طالبان در حالی هدف اعزام نیرو به بامیان را تأمین امنیت در این ولایت عنوان می‌کند که ملا محمد شیرین، فرمانده لوای پنجم قول اردوی ۲۰۳ منصوری طالبان در مراسم ورود این نیروها به بامیان گفته است که برخی از گروه‎‌ها با حمایت کشورهای همسایه به‌دنبال ایجاد ناامنی در برخی ولایت‌ها از جمله بامیان هستند.

XS
SM
MD
LG