لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های شدید بر روسیه وضع کردند


آرشیف-نشست گروه۷
آرشیف-نشست گروه۷

امریکا یک رشته تحریم‌های شدید را علیه روسیه در پاسخ به حملۀ آن کشور به اوکراین اعلام کرد.

این تحریم‌های امریکا، بانک VTB روسیه را هدف قرار خواهد داد و دسترسی‌اش را به سیستم مالی امریکا قطع خواهد کرد.

این تحریم‌ها توانایی روسیه را برای انجام تجارت با دالر، یورو و پوند محدود می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده بعد از چاشت دیروز پنجشنبه در نشست خبری در قصر سفید گفت که روسیه با حمله به اوکراین قانون بین‌المللی را نقض کرده است: "پوتین متجاوز است، پوتین این جنگ را انتخاب کرد و اکنون او و کشورش با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد. امروز من امر تحریم‌های قوی و محدودیت‌های جدید در مورد صادرات به روسیه را صادر می‌کنم. این اقدامات هزینه‌های سنگینی را به طور فوری و به مرور زمان بر اقتصاد روسیه تحمیل می‌کند."

نیروهای روسیه به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آن کشور صبح دیروز پنجشنبه حمله به اوکراین را آغاز کردند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که ۱۳۷ تن از افراد ملکی و پرسنل نظامی تاکنون در این حمله کشته شده اند.

او اوائل امروز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی این افراد را "قهرمانان" خواند و افزود که بیش از ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

آنسو، رهبران اتحادیۀ اروپا با اِعمال تحریم‌ها علیه روسیه توافق کردند و گفتند که این تحریم‌ها در پاسخ به تهاجم "ظالمانۀ" رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین به اوکراین، "پیامدهای عظیم و شدید" در پی خواهد داشت.

تحریم‌های تازۀ اتحادیۀ اروپا بخش‌های مالی، انرژی و حمل‌ونقل روسیه را هدف قرار داده و محدودیت‌هایی بر صادرات و تامین مالی آن کشور وضع می‌کند و روس‌های بیشتری به فهرست قبلی تحریم‌ها شامل خواهند شد.

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیۀ اروپا روز پنج‌شنبه ۲۴ فبروری در یک نشست اضطراری در بروکسل با تحریم‌های جدید علیه روسیه توافق کردند.

اتحادیۀ اروپا قصد دارد که دارایی‌های روسیه را در این اتحادیه منجمد کند و مانع دسترسی بانک‌های روسیه به بازارهای مالی اروپا شود.

این اتحادیه پیش از این در ۲۳ فبروری دَور اول تحریم‌ها را تصویب کرد که بر اساس آن قانونگذاران روس و مقامات دولتی شامل لیست سیاه می‌شوند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ، یک مشاور ارشد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و تمام ۳۵۱ قانونگذار که به حمایت از به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین رأی دادند شامل افرادی اند که در دَور اول تحریم‌های اتحادیه اروپا هدف قرار داده شدند.

گروه هفت یا هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه‌ای حمله روسیه به اوکراین را "تهدیدی جدی" برای نظم جهانی خوانده است.

بیانیه گروه۷ دیروز پنجشنبه در پایان نشست مجازی این گروه منتشر شد.

اقدام نظامی روسیه با خشم و محکومیت در سراسر جهان روبه‌رو شده است.

گروه۷ گفته است که "آماده اقدام" در مورد اختلالات احتمالی در بخش عرضۀ انرژی است و همچنان آماده است که با کمک‌های بشردوستانه از موج پناهندگان و آوارگان که انتظارش می‌رود حمایت کند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با رهبران بریتانیا، کانادا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا و جاپان در نشست مجازی گروه۷ شرکت کرده بود.

XS
SM
MD
LG