لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

گروه۷: حمله روسیه بر اوکراین تهدید جدی به نظم جهان است


نیروهای هوایی روسیه یک منطقه مسکونی را در حومه های پایتخت اوکراین هدف قرار داده است.
نیروهای هوایی روسیه یک منطقه مسکونی را در حومه های پایتخت اوکراین هدف قرار داده است.

گروه۷ یا هفت کشور صنعتی جهان حملۀ روسیه به اوکراین را "تهدیدی جدی" برای نظم جهانی خوانده است.

این گروه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه با آغاز جنگ در اروپا، خود را در سَمت اشتباه تاریخ قرار داده است.

بیانیه گروه ۷ دیروز پنجشنبه در پایان نشست مجازی این گروه منتشر شد.

اقدام نظامی روسیه با خشم و محکومیت در سراسر جهان روبه‌رو شده است.

گروه ۷ گفته است که "آماده اقدام" در مورد اختلالات احتمالی در بخش عرضۀ انرژی است و همچنان آماده است که با کمک‌های بشردوستانه از موج پناهندگان و آوارگان که انتظارش می‌رود حمایت کند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با رهبران بریتانیا، کانادا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا و جاپان در نشست مجازی گروه هفت شرکت کرده بود.

اتحادیۀ اروپا هم واکنشش را به حملۀ روسیه به اوکراین تشدید کرده.

بر اساس نسخۀ مسوده بیانیه شورای اروپایی که رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به دست آورده است، اتحادیه اروپا توافق کرده که تحریم‌های بیشتر را علیه روسیه اعمال کند.

در مسوده این بیانیه آنچه "تهاجم نظامی غیرموجه به اوکراین" خوانده شده محکوم شده و گفته شده است که اقدامات نظامی روسیه نقض قوانین بین‌المللی است و امنیت و ثبات اروپا و جهان را تضعیف می‌کند.

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیۀ اروپا روز پنج‌شنبه گفت که دور جدید تحریم‌ها "سخت‌ترین" تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا خواهد بود.

او همچنان گفت: "کمک فوری به اوکراین را در این وضعیت وخیم تنظیم خواهیم کرد. ما در حمایت از عملیات تخلیه از جمله کارکنان خود ما در مناطقِ که از حملۀ روسیه متاثر شده اند نیز فعال خواهیم بود."

ادارۀ پالیسی خارجی و امنیتی اتحادیۀ اروپا در بیانیۀ گفته است که در اعتراض به حملۀ روسیه به اوکراین سفیر روسیه در این اتحادیه را روز پنجشنبه احضارکرد.

XS
SM
MD
LG