لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

حکومت طالبان از ترکیه خواسته که برای دهقانان افغان کشت بدیل کوکنار را تهیه کند


کشت پنبه در ولایت کندهار
کشت پنبه در ولایت کندهار

رئیس بنیاد همکاری‌های بشری ترکیه که تازه از افغانستان به کشورش برگشته، از تلاش‌ها برای تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان در افغانستان خبر می‌دهد.

بولنت یلدریم در صحبت با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است، مقام‌های حکومت طالبان به وی گفته اند که به مبارزه با مواد مخدر متعهد اند، اما نیاز است تا جامعه جهانی در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار با افغانستان کمک کند.

مستعین عمری سخنگوی وزارت زراعت و مالداری حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان از ترکیه خواسته اند که در بخش تهیه دو نوع تخم زراعتی با افغانستان کمک کند: "وزير سرپرست زراعت و مالداری از آنان خواست که در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار چه کار کرده می‌توانند، کشتِ که در زمین‌های للمی هم حاصل دهد تا دهقانان از کشت کوکنار منصرف شوند، هیئت ترکیه خواهان فرصت شد تا به کشورشان بر گردد و پس از مشوره احوال خواهند داد که در این بخش چه کار کرده می‌توانند."

رئیس بنیاد همکاری‌های بشری ترکیه مواد مخدر افغانستان را تهدید جدی صحی و امنیتی برای کشورهای اروپایی خوانده و گفته است که این کشورها باید برای جلوگیری از اعتیاد جوانان شان، در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار با دهقانان در افغانستان همکاری کنند.

ترکیه اعلان آمادگی کرده که در گام نخست در بخش رشد زراعت و افزایش محصولات زعفران با دهقانان افغان کمک می‌کند.

زمین‌های زراعتی در ولایت هلمند
زمین‌های زراعتی در ولایت هلمند

عبدالحکیم دهقان در ولایت کندهار و عبدالله بزرگ قومی در غور در رابطه به کشت کوکنار به رادیو آزادی گفتند: "با کشت گندم بر این زمین پول به دست نمی آید، می‌خواهم ترک کشت کنم تا اگر خدا خواسته باشد، چیزی بدست بیاورم. با آب چاه چیزی نمی‌شود."

"ما از امارت اسلامی خواهشمندیم که امر کنند تا کشت تریاک متوقف شود و بجای آن گندم، کچالو، زعفران و دیگر اقلام زراعتی کشت شود."

خواست ترکیه از جامعه جهانی برای کمک در بخش تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان افغان در حالِ است که حکومت طالبان تا حال رسماً کشت کوکنار را در افغانستان منع اعلان نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG