لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

کلینیک‌های ترک اعتیاد: ۹۰ درصد مراجعین ما معتادان مواد مخدر کیمیاوی اند


آرشیف- یک مرکز ترک اعتیاد معتادان مواد مخدر در ولایت کابل
آرشیف- یک مرکز ترک اعتیاد معتادان مواد مخدر در ولایت کابل

عبدالقیوم ۲۷ ساله جوانی است که به دلیل استفاده از مواد مخدر توان کار کردن را ندارد و در این سن و سال تنها دغدغه زندگی‌اش پیدا کردن یک دود هیرویین است و بس.

عبدالقیوم می‌گوید، به دلیل دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر نخست به تابلیت های نشه آور و بعد به هیرویین معتاد شد: "دو – سه دوست که همراه ما همکار بودند بعضی وقت‌ها تریمادول می‌خوردند، من هم از آن‌ها یگان کپسول تریمادول می‌گرفتم و خستگی را نمی‌فهمیدم، بالاخره وقتی شد که وظیفه را به‌خاطر نشه ترک کردم و پودری شدم و یک یا یک‌ونیم سال پودر استفاده کردم. در افغانستان پودر بسیار ارزان است، حتی اگر بیست افغانی هم داشته باشید، می‌توانید پودر بخرید و استفاده کنید."

ارزیابی سالانه سازمان ملل متحد از وضعیت مواد مخدر در افغانستان نشان می‌دهد که در کنار ادامه کشت و کوکنار و بنگ، در دو سال اخیر این کشور به بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه هیرویین و شیشه در منطقه مبدل شده است.

در این گزارش گفته شده که استفاده از مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان در حال افزایش است.

داکتر شایسته حکیم مسئول مرکز ترک اعتیاد زنان و اطفال می‌گوید، در یکی – دو سال اخیر اکثریت مراجعین آنان معتادان مواد مخدر کیمیاوی بوده اند: "فعلاً مریضانی که در مرکز ما بستری استند، ۹۰ فیصد شان شیشه استفاده می‌کنند و استفاده از شیشه اکثراً سبب می‌شود که مریض ما از حالت نورمال بیرون شود و به سوی جنون مضمن می‌رود. فعلاً جوانان و نوجوانان بیشتر به استفاده از شیشه رو آورده اند."

در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده است که در گذشته در افغانستان هیرویین و شیشه با استفاده از مواد کیمیاوی تولید می‌شد که از بیرون به این کشور وارد می‌گردید، اما در سال‌های اخیر شیشه و هیرویین در این کشور بیشتر با استفاده از مواد نباتی ایفيدره تولید می‌شود که از بته ومان به دست می‌آید.
داکتر واحداالله کوشان مؤظف در یکی از مراکز ترک اعتیاد می‌گوید، در این اواخر بیشتر مراجعین آنان جوانانی اند که از شیشه استفاده می‌کنند: "در اوایل مراجعین ما بیشتر معتادین هیرویین بودند، اما در شش ماه و یک سال گذشته تعداد معتادین امفیتامین یا شیشه بیشتر شده است و تقاضا برای تداوی در شفاخانه ما هم زیاد است. سال گذشته تعداد مراجعین و متقاضیان تداوی در شفاخانه ما هر روز ده تا بیست معتاد بود، اما حال تعداد مراجعین از ۵۰ تا ۶۰ معتاد در روز است."

نگرانی سازمان ملل متحد از افزایش تولید و استفاده از مواد مخدر کیمیاوی در افغانستان در حالِ است که در چهار ماه اخیر تعدادی از مراکز ترک اعتیاد به دلیل نبود امکانات مسدود شده و مراکز فعال در بخش تداوی معتادان نیز به دلیل مشکلات مالی ظرفیت بسترهای شان را کمتر ساخته اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG