لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

حکومت طالبان: عاملان قتل واکسیناتورها پیدا و مجازات خواهند شد


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

پنحشنبه پنجم حوت، هشت واکسیناتور که چهار تن شان زنان استند، در چهار رویداد جداگانه مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند.

محمد شاداب هژده ساله و خواهر ۱۹ ساله‌اش در میان کشته شدگان بودند.

مهراب الدین، یکی از بستگان واکسین کننده‌های جوان، به رادیو آزادی گفت: "خواهرش نامزد و برادرش ازدواج کرده بود، آنها برای واکسین کردن به منطقه چهارطاق کندز رفته بودند که توسط دو موتورسوار ناشناس به طرز فجیعی کشته شدند."

این رویدادها در حالی رخ می‌دهند که کارزار سراسری واکسیناسیون فلج کودکان در ۲۱ فبروری آغاز شد، اما به دلیل کشته شدن این واکسیناتوران در شمال کشور کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت‌های تخار و کندز به حالت تعلیق درآمده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان کشته شدن واکسیناتورها را "جنایت" می‌خواند و می‌گوید با عاملان آن طبق فیصله محکمه برخورد جدی خواهد شد: "هم عاملان پیدا شده و هم مجازات می‌شوند و هم از وقوع چنین حوادثی به‌طور جدی جلوگیری می‌شود، این یک اقدام فجیع بود، این یک جنایت بود و طبق تصمیم محکمه با عاملان آن برخورد خواهد شد."

مقام‌های امنیتی طالبان در ولایت کندز می‌گویند دو تن در پیوند به ترور این افراد بازداشت شده اند.

در گذشته، طالبان به ممانعت از کارزارهای واکسیناسیون فلج کودکان و ایجاد مشکلات در روند آن متهم شده بودند که طالبان آن را رد کرده است.

اما عاملان این حوادث اکنون چه کسانی هستند؟

رادیو آزادی تلاش کرد تا نظر سخنگو و معاون سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان را داشته باشد، اما تا زمان انتشار این گزارش آنها دستیاب نشدند.

وزارت صحت طالبان در بیانیه‌‌یی که به رادیو آزادی افغانستان فرستاده شده، کشتن واکسیناتورها را محکوم کرده و گفته‌است: "امارت اسلامی افغانستان متعهد به ریشه کن کردن فلج کودکان است و ایمنی تمام کارکنان خط مقدم واکسن فلج کودکان را در تمام نقاط کشور تضمین خواهد کرد."

سازمان ملل متحد و سازمان جهانی صحت در بیانیه‌های مختلف از مرگ کارکنان صحی ابراز تاسف کرده و کارزار واکسیناسیون فلج کودکان را در این ولایات متوقف کرده‌اند.

در بخشی از اعلامیه سازمان ملل متحد آمده: "در سال ۲۰۲۱، ما شاهد کشته شدن ۹ کارمند بی‌گناه فلج کودکان در جریان کارزار ملی واکسیناسیون فلج کودکان بودیم. سازمان ملل متحد تمام حملات به کارکنان بهداشتی را در همه جا به شدت محکوم می‌کند، ارائه خدمات بهداشتی بی‌طرفانه است و هرگونه حمله به کارکنان صحی و کسانی که برای دفاع از آنان تلاش می‌کنند، حمله به کودکان است چون آنان در تلاش نجات جان کودکان هستند."

سازمان جهانی صحت نیز می‌گوید: "این اقدامات بزدلانه در نهایت تنها به کودکان بی‌گناه آسیب می‌رساند که باید از هر فرصتی برای داشتن یک زندگی سالم و ایمن برخوردار شوند. سازمان جهانی بهداشت تمام حملات به کارکنان صحی را به شدت محکوم می‌کند و از مقامات طالبان می‌خواهد که فوراً وارد عمل شوند. عاملان را شناسایی و آنها را به اجرا کنندگان قانون بسپارید."

این اولین بار نیست که چنین حوادثی رخ می‌دهد، سال گذشته نیز سه واکسیناتور در ولایت ننگرهار کشته شدند.

XS
SM
MD
LG