لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

حکومت طالبان عملیات تخلیه از افغانستان را متوقف کرد


آرشیف- عملیات تخلیه از میدان هوایی کابل. August 27, 2021
آرشیف- عملیات تخلیه از میدان هوایی کابل. August 27, 2021

"تصمیم آنها (طالبان) به این معنی است که انسان‌ها را در وطن خودشان گروگان گرفته اند."

خدیجه نام دارد و در حال حاضر در شهر کابل زندگی می‌کند. او در صحبت با رادیو آزادی تصمیم تازه حکومت طالبان در مورد توقف روند تخلیه را محکوم کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان روز یکشنبه (۸ حوت) در کنفرانس خبری خود گفت که تا زمانی که وضعیت افغان‌های که در شش ماه پسین از افغانستان بیرون شده اند در کشورهای خارجی بهبود نیابد، روند تخلیه از سر گرفته نخواهد شد.

به گفته مجاهد برای خانواده‌های که دلیل موجه برای خروج از افغانستان را ندارند، اجازه خروج از این کشور داده نخواهد شد.

او افزود که زنان هم بدون محرم شرعی اجازه خروج از افغانستان را نخواهند داشت.

اما خدیجه که بنابر دلایل امنیتی نمی‌خواهد نام خانوادگی‌اش گرفته شود می‌گوید که به مدت ۱۰ سال با یک نهاد امریکایی در افغانستان کار کرده و اکنون منتظر است تا از طریق روند تخلیه افغانستان را با خانواده‌اش به قصد امریکا ترک کند.

او گفت: "این اقدام طالبان را سخت محکوم می‌کنم، این مشکلات زیادی را نه تنها برای زنان بلکه به خانواده‌ها هم ببار می‌آورد که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، امیدوار استم که در این مورد توجه کنند."

ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید که براساس گزارش‌های رسیده به آنها، افغان‌های که از طریق روند تخلیه افغانستان را در شش ماه اخیر ترک کرده، فعلاً در وضعیت رقت باری در ترکیه و قطر به سر می‌برند.

او گفت که حکومت طالبان این اقدام را بخاطر روی دست گرفته که در برابر مردم مسئولیت دارد.

در جریان عملیات تخلیه از افغانستان از ۱۵ تا ۳۱ اگست ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۰ هزار نفر عمدتاً شهروندان افغانستان کشورشان را ترک کردند، شماری هم پس از ازسرگیری روند تخلیه توانستند افغانستان را پس از ۳۱ اگست ترک کنند و هنوز هم شماری زیادی در داخل افغانستان منتظر بیرون شدن از کشور‌شان اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که آخرین پرواز رسمی که شماری از افغان‌ها را در ادامه روند تخلیه از افغانستان بیرون کرد در اول دسمبر ۲۰۲۱ انجام شد و از آن به بعد هیچ پروازی به این قصد صورت نگرفته.

XS
SM
MD
LG