لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

سرمنشی ملل متحد: دیکتاتورها نمی‌توانند حقوق بشر را گروگان گیرند


انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

سرمنشی سازمان ملل متحد از مقام‌ها در افغانستان و شماری از کشورهای دیگر خواسته تا به حقوق مساوی شهروندان شان احترام بگذارند.

انتونیو گوترش دیروز دوشنبه در اجلاس چهل و نهم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستش را مطرح کرد.

او از میانمر گرفته تا افغانستان و ایتوپیا، و چند کشور دیگر خواست که در جریان جنگ و پس از آن به رعایت حقوق مساوی و مصونیت اقلیت‌ها احترام کنند.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که دیکتاتوران نمی‌توانند حقوق بشر را گروگان گیرند. به باور او، حقوق بشری خیلی قدرتمند است و ممکن نیست که چشم از آن پوشید.

سرمنشی سازمان ملل متحد در حالی از وضعیت حقوق بشری در برخی کشورها ابراز نگرانی کرده که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، برخی از نهاد ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از وضعیت روز افزون بد حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران شدیداً نگران استند.

میشل باشلی کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد چندی پیش در یک نشست ویژه شورای امنیت گفت که باید از تخطی کننده های حقوق بشر در افغانستان به ویژه آنهائیکه حقوق کودکان و زنان را پامال کرده اند، حساب و پاسخ گرفته شود.

باشلی گفته بود که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، وکیلان مدافع و قاضی‌ها با تهدید های فزاینده روبه‌رو شده اند.

کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان افزوده که این‌ها، مجبور شده اند از افغانستان بیرون شوند و یا هم خود شانرا پنهان کنند.

XS
SM
MD
LG