لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

واشنگتن دستور اخراج ۱۲ دیپلمات روسی از امریکا را صادر کرد


بیرق‌های ملی امریکا و روسیه
بیرق‌های ملی امریکا و روسیه

نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که واشنگتن به دوازده تن از هیئت دیپلماتیک روسیه تا هفتم ماه مارچ وقت داده تا امریکا را ترک کنند.

اولیویا دالتون سخنگوی نمایندگی دایمی امریکا در ملل متحد با نشر اعلامیۀ گفته که اقدام اخراج این افراد به دلیل نگرانی مربوط به امنیت ملی بوده و این افراد در فعالیت‌های استخباراتی دست داشته و از امتیازات خود در امریکا سوء استفاده کرده اند.

در اعلامیه گفته شده که اخراج این دپیلمات‌های روسی از چندین ماه به این‌سو تحت بررسی قرار داشت و این اقدام بر اساس موافقه سازمان ملل متحد و امریکا که میزبان این سازمان است، صورت گرفته.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد ناوقت دیروز دوشنبه در واکنش به این اقدام امریکا گفت که تازه از این موضوع خبر شده و به گفته او این یک خبر بد است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد

او افزوده که کشورش مطابق توافق‌نامه سازمان ملل متحد عمل می‌کند و این دیپلمات افزوده که امریکا به عنوان کشور میزبان ملل متحد از تعهدات خود به این سازمان تخطی می‌کند.

روابط کشورهای غربی با روسیه در ماه های اخیر پر تنش بوده و پس از حمله نظامی مسکو بر اوکراین این روابط در بدترین حالت پس از جنگ سرد قرار گرفته.

جنگ روسیه در اوکراین وارد ششمین روز شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که اردوی روسیه پوسته های بازرسی را در حومه شهر خرسون در جنوب اوکراین امروز سه‌شنبه ایجاد کرده و کاروان نظامی گستردۀ در خارج از شهر کی‌یف در حال تجمع است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که کاروان موترهای زرهی توپخانه ها که بیش از ۶۵ کیلومتر امتداد دارد در فاصله چندین کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین قرار دارد.

این تحولات پس از آن اتفاق افتاد که مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین مقام‌های روسیه و اوکراین دیروز بی نتیجه ماند. اما دو طرف توافق کردند که مذاکرات را در روزهای آینده ادامه خواهند داد.


جزئیات این مذاکرات که در سرحد بلاروس انجام شد، رسانه‌ای نشده.

دفتر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از این گفته بود که کی‌یف در این مذاکرات به برقراری آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از اوکراین فشار خواهد آورد.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدیویی دیروزش مستقیماً از نیروهای روسی خواست که دستورهای مسکو را نادیده گیرند و نبرد را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG