لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

طالبان: جامعه جهانی برای تشکیل حکومت همه‌شمول فهرست ۱۵ نفری ارائه کرده است


شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان
شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان می‌گوید، جامعۀ جهانی برای تشکیل حکومت همه‌شمول فهرست ۱۵ نفری ارائه کرده است.

آقای دلاور که در نشستی به مناسبت دومین سالگرد توافق‌نامۀ دوحه صحبت می‌کرد، گفت که این فهرست شامل تعداد محدودی از افرادی است که از افغانستان فرار کرده‌اند: "به جز چند رهبر خائن که افغانستان را ترک کرده اند، ۱۵ تن بیشتر نیستند. هیچ کس نمی‌خواهد آنها را وارد نظام کند. به ما لیست دادند، اول گفتند ۸ تن، بعد ۱۱ تن و در نهایت ۱۵ تن شدند."

آقای دلاور در این‌باره جزییات بیشتر نداد اما چندی پیش به تلویزیون ملی گفت: "این اسامی شامل برخی افراد از جمله محمد محقق، کریم خلیلی، عطامحمد نور، سیما ثمر و باتور دوستم است."

در همین حال عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان گفته که توافق دوحه منجر به جلوگیری از ویرانی و خونریزی در افغانستان شد و اکنون باید به آن احترام گذاشت.

عبدالغنی برادر غلبه بر مشکلات کنونی را دشوار خواند و از مردم خواست تا صبور باشند و از افغان‌های مسلکی نیز خواست به‌جای خروج از افغانستان برای آبادی کشور شان تلاش کنند: "مردم ما باید بی‌حوصله نشوند و برای بدست آوردن هدف بزرگ‌شان راه صبر و کار مداوم را پیش بگیرند. بر افغانان مسلکی و با دانش صدا می‌زنم که کشور را ترک نکنند."

عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان
عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان

در همین حال عبدالسلام حنفی، معاون دیگر رئیس‌الوزرای طالبان می‌گوید، حکومت آنان در فکر انتقام از هیچ کسی نیست.

آقای حنفی بر روابط خوب با همسایه‌گان و جامعۀ جهانی تأکید کرد و افزود، بر اساس توافق‌نامۀ دوحه، مسئولیت جامعۀ جهانی است که برای بازسازی افغانستان همکاری کند: "بر اساس توافق‌نامه دوحه کشورهایی که در افغانستان دخیل بودند، حق ندارند در مسایل داخلی ما مداخله کنند. بر اساس این توفق‌نامه آنان مسئولیت دارند آن تاسیساتی که در ۲۰ سال گذشته ویران کرده‌اند، دوباره آباد کنند."

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان
عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان

عبدالسلام حنفی اطمینان داد که آنها به توافق دوحه پایبند هستند و نتنها از خاک افغانستان علیۀ دیگر کشورها استفاده نمی‌شود، بلکه هیچ گروه مسلحی در افغانستان فعال نیست.

پیش از این ایالات متحده امریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد و حتی اتحادیۀ اروپا طالبان را به عدم پایبندی کامل به توافق‌نامۀ دوحه و عدم قطع رابطه با برخی گروه‌های تروریستی از جمله القاعده متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG