لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

میچ مکانل: جو بایدن در خروج از افغانستان هشدار مقام‌های نظامی را نادیده گرفت


آخرین سرباز امریکایی که به تاریخ ۳۱ اگست ۲۰۲۱ کابل را ترک کرد
آخرین سرباز امریکایی که به تاریخ ۳۱ اگست ۲۰۲۱ کابل را ترک کرد

رهبر اقلیت در سنای امریکا تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای خروج از افغانستان را از جانب اداره او سنجش ناشده و یک تصادف خوانده است.

میچ مکانل سه شنبه (۱۰ حوت) در اجلاس سنای امریکا گفت که اداره بایدن توصیه‌های فرماندهان و مشاوران نظامی برای خروج از افغانستان را نادیده گرفت: "تصمیم برای این گرفته شد که از ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری ما در افغانستان بیرون شویم. مشاوران ارشد نظامی رئیس جمهور بایدن به او هشدار داده بودند که کناره‌گیری از افغانستان، تروریستان را تقویت می‌کند، شریکان وفادار ما را با خطر روبه‌رو می‌سازد و به توانایی‌های استخباراتی ما در منطقه شدیداً صدمه وارد می‌کند. اما اداره بایدن به این هشدار‌ها توجه نکرد و خروج فاجعه بار را به اجرا گذاشت."

میچ مکانل رهبر اقلیت در سنای امریکا
میچ مکانل رهبر اقلیت در سنای امریکا

انتقاد میچ مکانل ساعاتی پیش از نخستین سخنرانی خطاب به ملت رئیس جمهور جو بایدن صورت گرفت.

بایدن در گذشته از تصمیمش برای خروج از افغانستان دفاع کرده و گفته بود که امریکا نمی‌توانست به صورت بی‌پایان در جنگ این‌کشور دخیل بماند.

به گفته بایدن، تصمیم برای خروج نیروها از افغانستان از رئیس جمهور پیشین امریکا به او میراث مانده بود. او چندین بار تأکید کرده است که هر زمانی نیروهای امریکایی از افغانستان خارج می‌شدند، وضعیت چالش برانگیز و دشوار در افغانستان قابل پیش‌بینی بود.

پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ با خروج نیروهای امریکایی و حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، رئیس جمهور جو بایدن گفته بود که توافق میان اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا با طالبان در قطر، او را با انتخاب‌‌های دشوار روبه‌رو کرده بود.

XS
SM
MD
LG