لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

شورای امنیت ملل متحد روی وضعیت افغانستان بحث می‌کند


آرشیف- یکی از نشست های شورای امنیت ملل متحد در نیویارک
آرشیف- یکی از نشست های شورای امنیت ملل متحد در نیویارک

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه در مورد وضعیت افغانستان بحث می‌کند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" در یک خبرنامه گفته که دیبرا لاینز رئیس این ماموریت گزارشش را امروز در مورد وضعیت این کشور با شورای امنیت شریک خواهد ساخت.

نشست امروز ساعت هفت و نیم شام به وقت افغانستان در نیویارک آغاز خواهد شد.

دیبرا لاینز چهارشنبه هفته گذشته با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در کابل گفتگو کرد.

یوناما در آن هنگام گفت که دیبرا لاینز با امیرخان متقی در مورد کمک‌های بشری، موانع در برابر رشد اقتصادی و آمادگی‌ها برای آغاز دوباره مکتب‌های دخترانه و پسرانه گفتگو کرد.

دیبرا لاینز فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

پیش از این دیدار، انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد از انسجام دوباره گروه‌های شورشی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اگر جلو سقوط اقتصاد افغانستان گرفته نشود، مردم می‌میرند و میزان شورشگری هم افزایش می‌یابد.

اما حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که امیر خان متقی به دیبرا لاینز گفته که این گونه اظهارات حقیقت ندارد: "افغان‌ها این گونه اظهارات را نگران کننده، تحریک آمیز و کمپاین برای تلاش گروه‌های تخریبی می‌دانند."

سازمان ملل متحد خواهان کمک چهار اعشاریه چهار میلیارد دالری با افغانستان شده. اما تا هنوز مشخص نشده که اشتراک کننده‌های نشست امروز در شورای امنیت، چه تعهدی برای کمک با افغانستان می‌سپارند.

نشست امروز در نیویارک در حالی برگزار می‌شود که توجه جهان به مسئله اوکراین بیشتر شده و وضعیت این کشور نگرانی‌های جهانی را به میان آورده است.

XS
SM
MD
LG