لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

مقالۀ گلوب اند میل در مورد زنده‌گی یک شهروند گیر مانده افغان در جنگ اوکراین


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
  • اندپندنت

روزنامه اندپندنت به نخستین سخنرانی سالانه جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور امریکا به هر دو مجلس کانگرس تمرکز کرده و در آن، انتقاد شماری از جمهوری‌خواهان در مورد خروج از افغانستان را برجسته ساخته است.

بایدن در این سخنرانی سه شنبه شب (اول مارچ) بیشتر به تهاجم روسیه در اوکراین، ایجاد اتحاد میان مردم در امریکا و همچنان همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت.

به نوشته روزنامه، لورین بوبیرت نماینده ایالت کولورادو در مجلس نماینده‌گان در جریان سخنرانی بایدن، او را متهم کرد که مسئول کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی در جریان عملیات انتقال از افغانستان بوده‌است.

در ۲۶ اگست سال گذشته، در حالی‌که نیرو های امریکایی عملیات انتقال از میدان هوایی کابل را شدت بخشیده بودند، حمله انتحاری در آن‌جا رخ داد که در نتیجه حد اقل ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند. گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.

رویداد در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن اتفاق افتاد که انتقاد های شماری از جمهوری‌خواهان را به همراه داشت.

لورین بوبیرت به دنبال سخنرانی سه شنبه جو بایدن، تویت کرد که نمی‌توانست خاموش بماند. بایدن به حرف‌های بوبیرت واکنش نشان نداده‌است.

به‌گفتۀ این نماینده کانگرس امریکا، قهرمانان در اردوی کشورش سزاوار خیلی تحسین بودند و بدون موجب کشته شدند.

  • گلوب اند میل

روزنامۀ گلوب اند میل چاپ کانادا به زنده‌گی یک شهروند افغانستان که در جنگ اوکراین گیر مانده بود، تمرکز کرده‌است.

به نوشتۀ روزنامه، جاوید حقمل که با نیرو های کانادایی در افغانستان ترجمان بود، با مشکل زیاد توانست از مرز اوکراین وارد پولند شود.

به نوشتۀ گلوب اند میل، حقمل با اعضای خانواده‌اش، تابستان گذشته افغانستان را ترک کرد و اکنون از اوکراین هم آواره شد.

این ترجمان پیشین نیرو های کانادایی به روزنامه گفته که سفرش از کیف به پولند خیلی دشوار بود و او با خانواده از جمله فرزندانش با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

حقمل گفته که در نظر دارد به جرمنی برود و درخواست پناهنده‌گی دهد، زیرا او تأکید کرده که مقام‌های کانادایی در اوکراین خواست او را برای انتقال نادیده گرفتند.

روزنامه گلوب اند میل به نقل از جاوید حقمل گزارش داده که گفته است، با گذشت شش ماه داستان مشابه به خروج از افغانستان برای او و خانواده‌اش تکرار شد.

حقمل گفته که پس از افغانستان، دومین جنگ را در کمتر از یک سال در اوکراین تجربه کرد و اکنون انتظار دارد که جنگ سوم در نگیرد.

XS
SM
MD
LG