لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

یک مقام امریکایی در ابوظبی: روند انتقال پناهجویان به امریکا سریعتر خواهد شد


پناهجویان افغان در یک کمپ مهاجرین در ابوظبی
پناهجویان افغان در یک کمپ مهاجرین در ابوظبی

یک دیپلمات بلند رتبه امریکایی روز جمعه در صحبت با هزاران افغانیکه برای رفتن به امریکا در کمپ‌ها در ابوظبی بسر می‌برند بخاطر انتظار طولانی آنها معذرت خواسته و وعده کرده که کار انتقال و جابجا ساختن آنها در امریکا سریعتر خواهد شد.

اما او تاکید کرده که یک تعداد این افراد با امریکا هیچ ارتباط ندارند و مقام‌های امریکایی آنها را نمی‌شناسند.

هزاران افغان با سقوط نظام جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان در حالت هیجان و ترس افغانستان را ترک کردند.

دیپلمات امریکایی که نخواسته نامش گرفته شود به خبرگزاری‌ها گفته که در صحبت با این افغان‌ها واضح ساخته که شرایط و حالت آنها را درک می‌کند و از آنها خواسته که تا فعال شدن سیستم انتقال، از حوصله کار بگیرند.

پلوشه تدریس اکبر باشنده کمپ مهاجرین در ابوظبی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "امروز فرصت مهیا شد که ما از نزدیک با مقامات امریکایی دیداری داشته باشیم. ما سوالاتی از آنها مطرح کردیم در رابطه با پروسه تخلیه ما. اما متاسفانه جوابات قناعت بخش از آنها دریافت نکردیم. آنها ما را فقط به صبر و شیکبایی دعوت کردند."

پناهجویان افغان در کمپ ابوظبی
پناهجویان افغان در کمپ ابوظبی

مقامات امریکایی در سفارت این کشور در ابوظبی که با خبرنگاران صحبت کردند همه خواسته اند که نام های شان ذکر نشود.

آنها می‌گویند که یک تعداد از این افراد شاید هیچگاه نتوانند به امریکا بروند زیرا آنها برای امریکا شناخته نیستند و در گذشته هیچ ارتباطی با امریکا هم نداشته اند.

اما آنها تاکید می‌کنند که هیچ یک از این افراد به زور دوباره به افغانستان فرستاده نخواهند شد و امریکا از کشورهای دیگر خواسته است که به این افراد پناه بدهند.

احمد شاه محبی موسس گروه بنام قیام برای صلح در ابوظبی می‌گوید مشکل اساسی این افغان‌ها انتظار طولانی و بی سرنوشتی است. به گفته محبی یکتعداد این افراد خبرنگاران، قضات، سارنوالان و افراد مربوط به اقلیت‌های مذهبی و نژادی می‌باشند که در ماه اگست افغانستان را ترک کردند. تعداد مجموعی این افغان‌ها در دو کمپ در امارات متحده عربی به ۱۲ هزار نفر می‌رسد.

از نیمه ماه اگست تا کنون ۸۵ هزار افغان به امریکا انتقال داده شده اند و هزاران تن هم به کشورهای دیگر برده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG