لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

ندیمه خانم کانادایی افغان‌الاصل از سه هفته به اینسو در افغانستان ناپدید شده است


ندیمه
ندیمه

ندیمه که در شبکه‌های اجتماعی به نام "پتنگره کاکی" مشهور است گفته می‌شود که از شهر کابل ناپدید شده.

ندیمه که از کانادا به افغانستان رفته، مدت هاست که در زمینه آموزش دختران فعالیت داشته و در زمینه‌های مختلف به ویژه در مورد رفتار با زنان و دختران در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای انتقادی در قالب طنز می‌سازد.

خانواده ندیمه به برخی از رسانه‌ها تایید کرده اند که از حدود بیست روز به این‌سو در مورد سرنوشت او معلومات در دسترس ندارند.

آخرین پیام ویدیویی ندیمه در نهم فبروری در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که در آن از نیروهای طالبان خواسته تا با غیرنظامیان رفتار خوب کنند.

او در این پیام گفته: "می‌خواهیم چیزی به شما بگویم مخصوصاً به خواهرها و برادرهای جدید ما، شماری که در موترهای رینجر می‌روید تفنگ تانرا آشکار نشان ندهید امکان دارد از نزد شما بالای کسی شلیک شود یا برخودتان شلیک کنید."

حکومت طالبان تا هنوز در مورد ناپدید شدن ندیمه چیزی نگفته است.

عظیم عظیمی یک فعال مدنی که تلاش کرد تظاهرات ضد پاکستان را سازماندهی کند هم از چند هفته به اینسو در بند به سر می‌برد.

مقام‌های طالبان پیش از این هم از اظهار نظر در مورد محل نگهداری شماری از فعالان ناپدید شده خودداری کرده بودند.

تمنا زریاب پریانی، پروانه ابراهیم خیل و ده‌ها فعال دیگر از یک خانه امن به یکبارگی ناپدید شده بودند اما بعداً از سوی مقام‌های طالبان آزاد شدند.


طالبان همچنین یک منتقد دیگر حکومت شانرا، سید باقر محسنی استاد پوهنتون و تحلیلگر امور سیاسی را روز جمعه بازداشت و اما روز یکشنبه آزاد کردند.

آقای محسنی پس از رهایی از بند به رادیو آزادی گفت: "برخورد مناسبی را شاهد بودیم، موضوع خاص که تعقیب شود یا تشکیک را ایجاد کرده باشد وجود نداشت برخی موضوعات صحتی وجود داشت که با گفتگو بین دو طرف حل شد."


وحیده امیری یکی دیگر از فعالان افغان که به تازگی از بند طالبان آزاد شده در توییترش در مورد زمان حبس بودنش و رفتار با وی اظهاراتی کرده.

او نوشته که حدود یک هفته پیش پس از حدود هفده روز زندانی بودن دوباره آزاد شد اما به گفته او در مورد سرنوشت خود و سایر زنان افغان نگران است.

خانم امیری گفته سخنان زیادی برای گفتن دارد که در یک وقت مناسب ابراز خواهد کرد.

از سوی دیگر سمیرا حمیدی کمپاینر سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در توییترش نوشته که اعلام عفو عمومی از سوی طالبان یک شوخی بوده.

او از طالبان انتقاد کرده که فعالان حقوق بشر و سیاسی را با زور سلاح ساکت کرده اند.

حکومت طالبان تا کنون در مورد این اظهارات چیزی نگفته اما پیش از این از برخی از سازمان‌ها بخاطر آنچه را نشر پروپاگندا در مورد افغانستان خوانده، شکایت کرده است.

XS
SM
MD
LG