لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

برگزاری دور سوم مذاکرات میان هیئت‌های اوکراین و روسیه


آرشیف- هیئت‌های مذاکره کننده اوکراین و روسیه
آرشیف- هیئت‌های مذاکره کننده اوکراین و روسیه

هیئت‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین امروز در حالی برای سومین بار با هم مذاکره خواهند کرد که دو طرف اوایل این هفته توافق کردند تا دهلیز‌های بشردوستانه را باز کنند تا غیرنظامیان از شهر‌های محاصره شده در جنوب شرق اوکراین بتوانند از مناطق‌شان خارج شوند.

اما آتش‌بس پنج ساعته بین اوکراین و روسیه روز گذشته پس از آن نقض شد که مقام‌های اوکراینی، مسکو را به نقص توافق متهم کردند.

ارینا وریشچوک معاون صدراعظم اوکراین در یک پیام ویدیویی از کی‌یف پایتخت کشورش گفت: "باید اعتراف کنم که امروز دوباره نتوانستیم یک دهلیز بشردوستانه را در زیر گلوله باری روسیه ایجاد کنیم روس‌ها دوباره بگونه بی‌شرمانه مسیری را که کاروان بشردوستانه ما باید طی می‌کرد بمباردمان کردند."

مسکو هم بعداً اعلام کرد که حملات خود را به دو شهر در منطقه دونتسک شرقی اوکراین از سرگرفته است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد دیروز گفت که شمار آنعده از شهروندان اوکراین که از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین، کشور خود را ترک کرده اند به نزدیک به یک و نیم میلیون نفر رسیده.

گفته شده که این ارقام مربوط به آنعده از کسانی است که توانسته اند خود را به کشورهای همسایه از حمله پولند، رومانیا، سلواک و دیگر کشورها برسانند در حالیکه به گفته سازمان ملل متحد ده‌ها هزار اوکراینی دیگر در داخل کشور‌شان بیجا شده اند.

روسیه در ۲۴ فبروری حملات نظامی بر اوکراین را آغاز کرد.

از آن زمان تا کنون هیئت‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین دو بار با هم در بلاروس ملاقات کردند، جایی که اوکراین در مورد برقراری آتش‌بس تاکید کرد و از مسکو خواست تا نیروهای روسی را از اوکراین بیرون کند.

از مذاکرات که قرار است امروز بین دو طرف انجام شود، دیوید آراخامیا عضو هیئت مذاکره کننده اوکراینی روز گذشته در فیسبوک رسمی خود خبر داد.

از سوی دیگر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز با اشاره به این که مسکو به نتیجه مذاکرات خوشبین نیست، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را متهم کرد که با تلاش برای کمک به ائتلاف نظامی ناتو به مذاکرات بین کی‌یف و مسکو آسیب وارد کرده.

اما او گفت که مسکو به دور سوم مذاکرات با اوکراین آماده است.

وزارت خارجه اوکراین هم از آمادگی برای دور سوم مذاکرات با روسیه خبر داده اما گفته مشروط به اینکه مذاکرات واقعی باشد.

XS
SM
MD
LG