لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

بانک انکشاف آسیایی کار تمویل پروژه تاپی را متوقف کرد


کار تمویل پروژه ۱۰ میلیارد دالری تاپی از سوی بانک انکشاف آسیایی متوقف شده، دلیل هم اینست که حکومت طالبان از سوی سازمان ملل متحد و اقتصادهای بزرگ جهان به رسمیت شناخته نشده است.

یک مقام ارشد وزارت انرژی پاکستان به رسانه‌های آنکشور گفته که بخش بزرگ پروژه تاپی از افغانستان می‌گذرد اما اکنون که حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشده، بانک انکشاف آسیایی به عنوان تمویل کننده و هماهنگ کننده پروژه، تمامی فعالیت‌هایش را متوقف کرده و پروژه را در حالت رکود قرار داده است.

نشریه "نیوز انترنشنل" چاپ پاکستان به نقل از حماد اظهر وزیر انرژی آن کشور گزارش داده که گفته است، بانک انکشاف آسیایی تا اطلاع بعدی تمامی کار بالای پروژه تاپی را متوقف کرده.

یک سخنگوی بانک انکشاف آسیایی هم که بنابر حساسیت موضوع خواسته نامش گرفته نشود، تأیید کرده که امور تمویل پروژه تاپی از سوی این بانک متوقف شده.

آرشیف- جریان کار پروژه تاپی در ترکمنستان
آرشیف- جریان کار پروژه تاپی در ترکمنستان

بانک انکشاف آسیایی همچنان گفته که به مشوره با کشورهای ذینفع به خاطر ارزیابی و نظارت وضعیت افغانستان ادامه خواهد داد.

حکومت طالبان حدود دو هفته پیش گفته بود که در دیدار با محمد مراد امانوف رئیس اجرائیه پروژه تاپی و خواجه عوضوف سفیر ترکمنستان در کابل، طرح پروژه را به آنها سپرده.

عاقل جان عزام معاون سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در این مورد جزئیات داده بود: "سفیر و رئیس اجرائیه از لحاظ امنیتی تعهد سپردند و گفتند که امور پروژه تاپی تکمیل شده و کار عملی آن در روز‌های نزدیک آغاز خواهد شد."

پروژه تاپی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر امتداد می‌یابد و سالانه حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

این پروژه بزرگ از طریق هرات و کندهار، به چمن، ژوب، دیره غازی خان و ملتان در پاکستان و سپس تا مرز هند امتداد می‌یابد.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، افغانستان از این پروژه روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز به دست می‌آورد.

توقف تمویل پروژه تاپی از سوی بانک انکشاف آسیایی در حالی صورت می‌گیرد که با گذشت نزدیک به هفت ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، هیچ کشوری حکومت سرپرست آنها را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG