لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

نشست "مجمع دیپلماسی آنتالیا" در ترکیه برگزار شد


اجلاس انتالیای ترکیه که افغانستان نیز شامل اجندای آن است، امروز (۲۰ حوت) آغاز شد.

به نمایندگی از حکومت طالبان امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در این اجلاس اشتراک کرده است.

حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در این باره به رادیو آزادی دیشب جزئیات داد: "امروز مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان به شرکت کنندگان مجمع دیپلماسی آنتالیا در مورد افغانستان سخنرانی خواهد کرد. این مجمع با سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه افتتاح خواهد شد و سپس وزیران خارجه و مقام‌های بلند پایۀ کشورهای مختلف سخنرانی می‌کنند و به شمول افغانستان در بارۀ موضوعات مختلف بحث خواهند کرد."

آقای تکل افزود که سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در حاشیۀ مجمع دیپلماسی آنتالیا با هیئت‌های برخی کشورها دیدار و در بارۀ افغانستان به خصوص آزاد شدن سرمایۀ منجمد شدۀ این کشور گفتگو خواهد کرد.

هیئت طالبان در حالی در این نشست اشتراک می‌کند که به شمول ترکیه هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

نشست تا پس فردا (یکشنبه، ۲۲ حوت) تحت نام مجمع دیپلماسی انتالیا ادامه می‌یابد و در کنار مسایل دیگر وضعیت عمومی افغانستان نیز در آن به بحث گرفته می‌شود.

تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته که روانه انتالیای ترکیه شده و قرار است در نشست سه روزه در مورد تعامل جامعه جهانی با افغانستان، با شریکان مهم بین‌المللی گفتگو کند.

آقای وست دیروز پنجشنبه در تویتی گفت که برای اشتراک در این مجمع به ترکیه می‌‌رود.
او گفته است که در نظر دارد در این نشست با شرکای مهم امریکا در باره تعامل بین‌المللی با افغانستان بحث کند.

از سوی دیگر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان مستقر در دوحۀ قطر یک روز پیش از آغاز نشست سه روزۀ مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت که امریکا از هر فرصت ممکن در زمینۀ عملی کردن تعهداتش در قبال افغانستان استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG