لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

کمبود امکانات در شفاخانه اختصاصی کووید۱۹ غور مریضان را با مشکل مواجه کرده است


شفاخانه اختصاصی تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت غور
شفاخانه اختصاصی تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت غور

مسئولان محلی می‌گویند در یک سال پسین حدود ۵۰ تن به اثر ابتلا به ویروس کرونا در غور جان باخته اند.

کمال الدین حدود یک ماه پیش ناصر پسر کاکای ۲۶ ساله‌اش را که مبتلا به ویروس کرونا بود از دست داد.

این باشنده ۳۸ ساله شهر فیروز کوه غور به رادیو آزادی گفت که پس سقوط نظام جمهوریت و بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان، تقریباً تمام امکانات صحی شفاخانه کووید۱۹ غور تمام شده است: "به اثر کرونا پسر کاکای خود را چند مدت پیش از دست دادیم، بخاطر همین تحولات در کشور که در شفاخانه هیچ چیز مهیا نبود که به مریض رسیدگی شود، هوا هم سرد بود مواد گرم کننده نبود ما مریض خود را خانه بردیم، روزانه پس می‌آوردیم. در شفاخانه دوا و امکانات نبود و او را از دست دادیم. از دولت خواهشمندیم که به شفاخانه کرونای غور توجه داشته باشد که بتواند دیگر شهروندان از این مریضی نجات پیدا کنند."

عبدالرشید شهیر سرپرست شفاخانه کووید۱۹ غور به رادیو آزادی گفت که از آغاز سال تاکنون ۵۰ تن به اثر ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت جان باخته اند: " موارد ابتلا به ویروس کرونا در ولایت غور از شش ماه بدین سو بسیار زیاد بوده، از سال ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲ از حدود ۲۰۲۵ نمونه گیری شده از جمله ۴۸۷ تن آنها مثبت و ۱۵۳۸ تن منفی بوده. در ماه فبروری سال ۲۰۲۲ ۷۷۴ نمونه گرفته شده که از جمله ۴۴۴ تن آن مثبت و ۳۳۰ منفی بوده. در شش ماه اخیر ما حدود ۳۶۰ نفر در بستر داشتیم که از این جمله ۵۰ نفر فوتی بوده و ۳۱۰ نفر شفایاب شده اند."

او می‌گوید که به علت نبود امکانات لازم طبی مریضان بیشتر در خانه‌های خود هستند.

برخی‌ها مثل عبدالغفار باشنده شهر فیروزکوه می‌گوید که روزانه در شفاخانه و شبانه در خانه هستند.

یک باشنده غور که به ویروس کرونا مبتلا شده در شفاخانه بسترش شده است
یک باشنده غور که به ویروس کرونا مبتلا شده در شفاخانه بسترش شده است

حدود ده روز قبل عبدالغفار ۲۸ باشنده شهر فیروز کوه به ویروس کرونا مبتلا شد.

او می‌گوید هنگامی که آزمایش کرونا اش مثبت شد، داکتران شفاخانه کووید۱۹ غور او را بستری کردند: "چند روز می‌شود که مریض استم، روزانه دوای خود را می‌گیرم تا شام در شفاخانه می‌باشم وبعد خانه می‌روم، چون شب اینجا سرد است و مواد سوخت نیست."

بسیاری از باشندگان و نیز فعالان جامعه مدنی شهر فیروزکوه می‌گویند که در شفاخانه کووید۱۹ غور امکانات برای درمان افراد مبتلا به کرونا اندک است.

فعالان جامعه مدنی غور خواستار حمایت از شفاخانه ۲۰ بستر کووید۱۹ غور اند.

عبدالولی فعال مدنی غور گفت: "بخش صحی در ولایت غور با مشکلات بسیار زیاد روبرو است، خصوصاً در بخش کرونا هم مشکلات وجود دارد، جای مناسب برای بستر مریضان وجود ندارد، ادویه کافی وجود ندارد دیگر مشکلات هم وجود دارد که ما انتظار داریم حکومت جدید امارت اسلامی افغانستان و همچنان نهاد‌های بین‌المللی بخش صحی در ولایت غور را حمایت بکنند تا اینکه از تلفات بیشتر بیماران کووید۱۹ در ولایت غور جلوگیری شود."

عبدالستار موفق رئیس صحت عامه حکومت طالبان در غور می‌پذیرد که پرسنل شفاخانه کووید۱۹ غور شش ماه معاش نگرفته اند و امکانات صحی هم در این شفاخانه وجود ندارد: " آمار مبتلایان به ویروس کرونا بالا رفته است. روزانه واقعیات مثبت ما بیشتر از روز قبل می‌شود،کدام تمویل کننده پیدا نشده که شفاخانه‌ها را به شکل درست و معیاری آن تمویل و تجهیز کند و بدبختانه باید گفت که چهار- پنج ماه شده که پرسنل شفاخانه‌های کووید۱۹ در سراسر کشور و همچنان شفاخانه کووید۱۹ ولایت غور کدام معاش و امتیازی دریافت نکرده اند، نبود امکانات کافی، نبود جای، نبود سامان آلات طبی پیشرفته مشکلات را دو چند کرده است."

به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، فعالیت بسیاری از نهاد‌های عمده مثل بانک جهانی در افغانستان متوقف شد. این باعث شد که اقتصاد افغانستان دچار تقریباً سقوط شود.

برخی از کشورها از جمله امریکا گفته اند که با مردم افغانستان کمک می‌کنند نه از طریق طالبان بلکه از طریق سازمان‌های بین‌المللی.

اما اینکه چه وقت به شفاخانه کووید۱۹ در غور کمک خواهد رسید، بسیاری از مردم محل مثل عبدالغفار نمی‌دانند.

XS
SM
MD
LG