لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

امیرخان متقی: تشکیل حکومت همه‌شمول را نمی‌توان پیش‌بینی کرد


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

در حالی که یک شرط مهم جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، تشکیل یک حکومت همه‌شمول است، به نظر نمی‌رسد که حکومت طالبان تمایلی برای برآورده کردن این خواسته داشته باشد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه در پاسخ به سوالی که از زمان تشکیل حکومت همه‌شمول پرسیده شد، گفت، در این‌باره نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

آقای متقی افزود: "اصلاحات وضع شده زمینه را برای تکمیل تدریجی حکومت هموار کرده است، اما این حکومت باید از هر جهت روی پای خود بایستد."

آقای متقی گفت، حکومت سرپرست فعلی به خوبی کار می‌کند و همچنان در تلاش است تا در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و کمک‌های بشردوستانه بهتر عمل کند.

اما برخلاف گفته‌های امیرخان متقی، گزارش‌های سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی و انسانی در افغانستان رو به وخامت است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز با بیان اینکه روابط با جهان بر اساس تعاملات رسمی است، گفت که ممکن است برخی کشورها از روی اجبار آنان را به رسمیت نشناسند اما در عمل با طالبان مانند یک حکومت رسمی رفتار می‌کنند.

هفت ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد اما هنوز هم هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

جامعه جهانی تشکیل حکومت همه‌شمول، احترام و پذیرش حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، امنیت خاک افغانستان و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی را به عنوان شرایط به رسمیت شناختن حکومت طالبان پیشنهاد کرده است؛ چیزی که طالبان می‌گوید همه این کارها را انجام داده اند.

از امیرخان متقی در مورد مذاکره با شخصیت‌ها و گروه‌های ضد طالبان نیز سوال شد، اما او گفت که هیچ نیروی مخالف مسلحی در داخل افغانستان علیه آنها وجود ندارد. آقای متقی همچنین از کسانی‌که مخالف آنان اند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند، خواست تا به افغانستان بازگردند.

پیش از این امیرخان متقی در تهران با محمد اسماعیل خان و احمد مسعود دیدار کرده بود. در آن جلسه در باره پایان اختلافات میان آنان صحبت شد، اما نتیجه‌ای نداشت.

جبهه موسوم به مقاومت ملی که احمد مسعود خودش را رهبر آن می‌داند گفته که شرایط خود را به طالبان پیشنهاد کرده است.

تشکیل حکومت همه‌شمول، حفظ حقوق زنان و انتقال قدرت از طریق انتخابات از جمله خواسته‌هایی بود که سخنگویان جبهه مقاومت در رسانه‌ها تحت نام شروط شان مطرح کردند.

XS
SM
MD
LG