لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

نشنل انترست: امریکا با برخی پیامدهای جنگش در افغانستان درگیر خواهد ماند


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

نشنل انترست در بارۀ طولانی‌ترین جنگ خارجی امریکا که در ماه اگست گذشته در افغانستان پایان یافت یک مطلب نشر کرده است.

نشریه می‌نویسد هر چند امریکا جنگ خود در افغانستان را از لحاظ فزیکی خاتمه بخشید ولی با برخی پیامدهای این جنگ درگیر خواهد ماند.

نشریه با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۴۰۰ امریکایی و هزاران افغان در این جنگ در بیست سال گذشته می‌نویسد کابل زیر کنترل طالبان است، القاعده از پیروزی خود سخن می‌گوید و دختران افغان از تحصیلات عالی محروم شدند.

نویسنده می‌گوید که امریکا باید در بارۀ جنگ افغانستان یک روایت به مردم خود بیان کند تا مفهوم واقعات درک و از آن عبرت حاصل شود.

نشریه راستوری نیز یک مطلب به استناد گزارش خبررسانی جرمنی دربارۀ یک واقعۀ قتل فراقانونی نشر کرده است.

نشریه می‌نویسد که ویدیوی محاکمۀ صحرایی و کشته شدن چند ماه قبل یک فرد توسط جنگجویان طالبان در پنجشیر که در این اواخر در شبکه‌های اجتماعی نشر شد واکنش گسترده به دنبال داشت.

اقارب این فرد وی را به رادیو آزادی بنام بلال معرفی کردند.

نشریه می‌نویسد که قربانی این واقعه در ویدیو دیده می‌شود که یونیفورم اردوی سابق افغانستان را به تن دارد ولی قبل از اعدام ادعا می‌کند که غیرنظامی است.

نشریۀ راستوری در اشاره به محتوای این ویدیو می‌نویسد که چندین نفر از طالبان از این فرد تحقیق می‌کنند ولی ناگهان یک جنگجوی دیگر طالبان ظاهر می‌شود و به سوی وی فیر می‌کند.

در ادامه مطلب می‌خوانیم که کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد چند روز پیش در کابل در کنار مسائل دیگر در بارۀ قتل‌های فراقانونی نیز با طالبان گفتگو کرده است.

اقارب بلال چند روز پیش به رادیو آزادی گفتند که وی غیرنظامی و در مکتب متوسطۀ حصارک پنجشیر معلم بود.

مسئولان حکومت طالبان این قتل را کاملاً غیراصولی و خودسرانه خوانده گفته اند که در بارۀ این قضیه تحقیقات آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG