لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهجویان جهت بررسی وضعیت بشری وارد افغانستان شد


فیلیپوگراندی کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهجویان (راست) حین مصافحه با یک مقام طالبان در کابل
فیلیپوگراندی کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهجویان (راست) حین مصافحه با یک مقام طالبان در کابل

کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهجویان دیروز دوشنبه وارد کابل شد.

فیلیپوگراندی در بارۀ وضعیت مهاجران، بیجاشدگان داخلی و وضعیت بشری در افغانستان با مقامات طالبان گفتگو می‌کند.

طالبان ضمن استقبال از آقای گراندی ابراز امیدواری کردند که وی در برگشت بیجا شدگان داخلی به مناطق اصلی و عودت مهاجران به کشور کمک کند.

آقای گراندی بعد از رسیدن به کابل در تویت خود نوشت که بعد از شش ماه بار دیگر به افغانستان رفته تا وضعیت بشری در این کشور و پیشرفت‌ها در این راستا را ارزیابی کند.

وی افزود که تمرکز وی بیشتر به بیجا شدگان داخلی و عودت کنندگان به مناطق اصلی ایشان خواهد بود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بازدید کمشنر عالی ملل متحد از کابل را یک گام خوب خوانده ابراز امیدواری کرد که در حل مشکلات بیجا شدگان داخلی کمک کند: "کمشنر عالی پناهجویان ملل متحد به کابل آمده با وزیر مهاجرین، معاون رئیس الوزرا و دیگر مقامات ملاقات خواهد کرد. آمدن وی یک گام خوب است. در ایجاد سهولت‌ها در بخش عودت مهاجران همکاری خواهند کرد و همچنین در قسمت مشکلات که ما در مهاجرت‌های داخلی داریم مانند بی‌سرپناه بودن بیجا شدگان داخلی در حل آنها همکاری خواهند کرد و در دایرۀ مسئولیت آنها با هماهنگی با امارت اسلامی گام‌ها برداشته خواهند شد."

کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان می‌گوید میلیون‌ها نفر در افغانستان که از جنگ چندین دهه آسیب دیده اند با کاهش کمک‌های جهانی با گرسنگی دچار اند.

این ادارۀ ملل متحد می‌گوید ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های ابتدایی نیاز دارند و سه ونیم میلیون نفر دیگر در داخل افغانستان و از جمله هفتصد هزار تن سال گذشته آواره شده اند.

به اساس ارقام کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان، ۵ میلیون و هفتصد هزار نفر دیگر از افغان‌ها در کشورهای همجوار مهاجر اند.

فیلیپوگراندی کمیشنر عالی ملل متحد برای پناهجویان در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت که با وجود جنگ در اوکراین و بحران‌ها در مناطق دیگر جهان افغانستان باز هم در اولویات این اداره قرار دارد.

XS
SM
MD
LG