لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

واشنگتن اگزمینر: تلاشی‌ طالبان افرادی را که امریکا در افغانستان باقی گذاشته به وحشت انداخته


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

واشنگتن اگزمینر
مجلۀ واشنگتن اگزمینر به تلاشی‌ خانه به خانه از سوی طالبان که در اوایل ماه مارچ در کابل آغاز شد و حالا به شهرها و ولایات سراسر افغانستان گسترش یافته توجه کرده است.

در مطلب آمده که این تلاشی‌ طالبان، افرادی را به وحشت انداخته که امریکا آنها را در افغانستان باقی گذاشته.

به نوشتۀ مجله، دستگیری ها، از بین بردن ویزه مسافرت و اسناد مهم استخدام، نشان می‌دهد که طالبان به دنبال افغان هایی هستند که در کنار حکومت سابق افغانستان و یا نیروهای ایالات متحدۀ امریکا و ناتو، کار کرده اند.

واشنگتن اگزمینر می‌نویسد که در برخی موارد گفته می‌شود که این تلاشی به کمک تجهیزات بیومتریک و فلزیاب پیشرفته، انجام می‌شود.

واشنگتن اگزمینر از قول یک تن که به اسم مستعار"فواد" از او نام گرفته می‌گوید که طالبان حتی زمین‌های زراعتی را نیز تلاشی می‌کنند.

به گفتۀ فواد، طالبان اسناد مهم او را که برای خارج شدن از افغانستان نیاز داشت، سوختانده اند.

واشنگتن اگزمینر می‌نویسد، در حالی که حلقه طالبان در اطراف مردم افغانستان تنگ‌تر می‌شود، اکثر افغان‌هایی که واجد شرایط انتقال نیستند و یا هیچ وسیله‌ای برای دریافت ویزا ندارند، ناامیدانه منتظر کمک هستند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته که این تلاشی‌ برای امنیت و مصونیت مردم انجام می‌شود و تا حال مقدار زیاد سلاح، مواد انفجاری و مهمات کشف و ضبط شده است.

نیویورک تایمز
نیویارک تایمز همراه با یک گالری عکس، مطلبی را در مورد شاهراه کابل - کندهار نشر کرده که زمانی به دلیل فعالیت جنگجویان طالبان، شاهراه خونین به شمار می‌رفت.

خبرنگاران روزنامه نیویارک تایمز مسیر ۴۸۳ کیلومتری شاهراه کابل - کندهار را طی کرده اند تا همه چیز را با چشمان خود، ببینند.

نیویارک تایمز می‌نویسد که برای سال‌ها رفت و آمد در این شاهراه خطرناک بود، زیرا تیراندازی، بمب گذاری‌های کنار سرک، جنایات و اخاذی گریبان مردم را گرفته و افراد بی‌شمار در این مسیر کشته شدند. اما در ادامه آمده که حال دیگر چنین نیست.

به نوشتۀ روزنامه، اکنون قبل از ترک کابل و رسیدن به ولایت میدان وردک سفر در این شاهراه، با یک پوسته تلاشی طالبان آغاز می‌شود.

پوسته‌ای که به گفته نویسندگان این مقاله، قبل از سقوط کابل در نتیجۀ یک جنگ مسلحانه به تصرف طالبان درآمد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، مسیر شاهراه کابل – کندهار بعد از بازسازی بسیار کوتاه بود، اما اکنون به دلیل وضعیت نامناسب سرک، این سفر به حدود ۲۰ ساعت افزایش یافته.

نیویارک تایمز می‌افزاید که یک شرکت ساختمانی در نزدیک کندهار روی این شاهراه کار می‌کند، اما طالبان به کارگران آن معاش نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG