لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

جنرال مکنزی: داعش در تابستان حملاتش را در افغانستان افزایش خواهد داد


آرشیف- شماری از جنگجویان گروه داعش
آرشیف- شماری از جنگجویان گروه داعش

ادامه نگرانی‌ها از رشد و توسعه شاخه خراسان دولت اسلامی یا داعش در افغانستان!

به‌تازگی جنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در سخنرانی خود در کمیتۀ نیروهای مسلح سنای ایالات متحده با نگرانی از گسترش فعالیت‌های داعش گفته است، این گروه ممکن حملات خود را در تابستان افزایش دهد.

او در بخشی از گفته‌هایش افزود: "ما در باره توسعه فعالیت داعش نگران استیم، این گروه در ماه‌های اخیر در کابل و برخی دیگر مناطق حملاتی را انجام داده‌، من فکر می‌کنم این گروه در تابستان حملات خود را افزایش دهد."

جنرال مکنزی می‌افزاید، با این‌که طالبان در برابر جنگجویان داعش اقداماتی انجام داده‌اند، اما مبارزه با القاعده به دلیل روابط نزدیک طالبان با آن گروه دشوار است.

به گفته آقای مکنزی، از زمان سقوط طالبان در افغانستان، شمار جنگجویان داعش که حدود چهار هزار نفر تخمین زده می‌شد، به بیش از شش هزار نفر رسیده است.

جنرال کنت فرانک مکنزی
جنرال کنت فرانک مکنزی

این در حالی است که در ۲۷ اکتوبر ۲۰۲۱ یک مقام پنتاگون گفته بود که گروه دولت اسلامی ممکن است بتواند در شش ماه امریکا را از افغانستان تهدید کند.

اما اکنون جنرال کنت فرانک مکنزی آن دوره را از ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه آینده می‌گوید و می‌افزاید که این گروه همچنان در تلاش برای حمله به ایالات متحده و متحدانش است.

او می‌گوید که ایالات متحده از زمان خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته تاکنون هیچ عملیات نظامی در برابر هراس افگنان در افغانستان انجام نداده است-عملیاتی که پیش از این وزارت دفاع امریکا از آن با نام "عملیات از آن سوی افق" یاد کرده بود.

اما جنرال مکنزی می‌افزاید، که ایالات متحده می‌تواند پرواز هواپیماهای استخباراتی را بر فراز پاکستان همسایه افغانستان انجام دهد.

رئیس فرماندهی مرکزی امریکا می‌گوید، نظارت بر گروه‌های هراس افگن در افغانستان اکنو دشوار است، اما ناممکن نیست.

اما حکومت طالبان می‌گوید، فعالیت داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده و عملیات استخباراتی علیه این گروه ادامه دارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید: "پدیده داعش در افغانستان اکنون به صفر نزدیک شده است، این گروه در حال حاضر هیچ نوع فعالیت و حضور فزیکی ندارد با آن هم برای شناسایی افراد باقی مانده عملیات استخباراتی جریان دارد، تلاش برای پاک کردن این پدیده از خاک افغانستان جریان دارد، این نگرانی که مقام‌های امریکا دارند را ما رد می‌کنیم. نکته اصلی این است که چنین اضطراب‌ها و نگرانی‌هایی می‌تواند طاقت فرسا باشد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

طالبان پیش از این گفته اند که روابط‌شان را با القاعده نیز قطع کرده اند-موضوعی که یکی از اصل‌های توافق میان امریکا و طالبان در دوحه بود.

به دنبال یک سلسله حملات به مساجد شیعیان در چندین ولایت و نیز حمله بر یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت که در آن سیزده نظامی امریکایی کشته شدند، ایالات متحده بارها گروه داعش یا دولت اسلامی را به تشدید فعالیت‌هایش در افغانستان متهم کرده که سبب کشته و زخمی شدن صدها تن گردیده است.

حتی خود طالبان نیز گه‌گاهی از بازداشت برخی از اعضای گروه داعش در کابل خبر می‌دهند.

XS
SM
MD
LG