لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

حضور متقی در سفارت افغانستان در ترکیه؛ منبع: کارمندان زن از حضور در نشست منع شدند


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان

حذف بیشتر زنان از سفارت ترکیه برای خوش‌آمدگویی به سرپرست وزارت خارجه طالبان.

این نشست با واکنش‌های گسترده افغانان در فضای مجازی و عمومی مواجه شد.

در ویدیوی که در صفحات اجتماعی نشر شده دیده می‌شود که شهروندان افغانستان دیروز سه‌شنبه در مقابل سفارت این کشور در ترکیه علیه طالبان تجمع اعتراضی راه اندخته بودند.

امیرخان متقی روز سه‌شنبه با کارمندان سفارت افغانستان در انقره ترکیه دیدار کرد.

منابع آگاه از سفارت افغانستان در ترکیه با شرط حفظ هویت‌شان به رادیو آزادی می‌گویند، "پیش از این‌که هیئت طالبان وارد سفارت شوند، از سفیر خواسته بودند که هیچ کارمند زن داخل سفارت نباشد. به این دلیل پیش از آمدن هیئت طالبان بیشتر کارمندان زن را از سفارت "اخراج" کردند."

به گفته این منبع اگرچه بیشتر کارمندان زن نشست را تحریم کرده و نمی‌خواستند به آن حضور داشته باشند اما پیشتر، از آنان خواسته شده از شعبه‌های شان و از سفارت نیز بیرون شوند.

این منبع می‌گوید، با وجود واکنش شدید کارمندان سفارت از حضور سران طالبان اما امیر محمد رامین سفیر افغانستان در ترکیه گفته است که او زیر فشار دولت ترکیه است و باید امیرخان متقی را به سفارت دعوت کند.

به گفته این کارمند سفارت، امیرخان متقی از همه کارمندان خواسته تا سر وظایف شان باشند و از این پس سفارت افغانستان در ترکیه تحت اداره و سیاست‌های آنان به فعالیتش ادامه خواهد داد.

این منبع که خود نشست دیروز را تحریم کرده می‌گوید، از این پس امیر محمد رامین سفیر طالبان در ترکیه و تمام تشکیلات آن نیز تحت امر طالبان خواهند بود.

به گفته این منبع بیشتر کارمندان و دیپلماتان در این سفارت نشست را تحریم کردند و دیگر علاقه‌مند ادامه کار در این سفارت نیستند.

اما ناصر احمد کریمی عضو دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه حکومت طالبان در پیام متنی به رادیو آزادی حذف زنان از این سفارت را رد می‌کند و در تصویری که در اختیار ما قرار داده در کنار کارمندان مرد دو زن نیز دیده می‌شوند.

وزارت خارجۀ طالبان درباره جزئیات دیگر این گزارش دیدگاهی به دست نداد.

موضوع دیگری که واکنش‌های زیادی داشته وجود بیرق نظام جمهوری پیشین، در کنار امیرخان متقی است.

منبع به رادیو آزادی می‌گوید، طالبان با حضور بیرق واکنشی نشان ندادند.

پس از پاکستان، ایران و قطر، این چهارمین سفارت افغانستان است که طالبان از آن دیدن می‌کنند.

XS
SM
MD
LG