لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

گزارش: آمار خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان دو برابر شده است


یک نیروی حکومت طالبان نمی‌گذارد که یک فوتوژورنالیست از جریان اعتراضات زنان در کابل عکس‌برداری کند
یک نیروی حکومت طالبان نمی‌گذارد که یک فوتوژورنالیست از جریان اعتراضات زنان در کابل عکس‌برداری کند

مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسیدن ۲۷ حوت روز ملی خبرنگار با نشر گزارش مشترک سالانه خود از دو برابر شدن آمار خشونت در برابر خبرنگاران در حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان با مقایسه زمان مشابه دوره جمهوریت در سال ۱۴۰۰ خبر دادند.

در‌ گزارش تازه این‌نهادها آمده است که از زمان حاکمیت دوباره طالبان ۷ ماه اخیر امسال ۸۲ رویداد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته که بیشتر‌ شان از سوی طالبان بوده.

در حالی که این آمار در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ یعنی دوره نظام پیشین ۳۵ مورد ثبت شده بود.

فرهاد بهروز معاون انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان به رادیو آزادی گفت: " در سال ۱۴۰۰، ۱۱۷ قضیه خشونت علیه خبرنگاران داشتیم بیشتر از ۵ هزار خبرنگار وظیفه خود را از دست دادند و ۲۲۴ رسانه دروازه‌‌شان بسته شده."

گزارش مشترک این دو نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ها می‌رساند که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، محدودیت در دسترسی به اطلاعات، خودسانسوری و افزایش مشکلات اقتصادی از چالش‌های عمده سد راه خبرنگاران و رسانه‌ها اند.

در گزارش این نهادها آمده است که در دوره حاکمیت طالبان در افغانستان دروازه ۴۰ درصد رسانه‌ها بسته شده و ۳۰ درصد دیگر رسانه‌ها بگونه وقفه‌ای و محدود فعالیت دارند.

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه حکومت طالبان را داشته باشد، اما سخنگویانش تا زمان نشر گزارش گپ نزدند.

حکومت طالبان پیش از این اما قانون رسانه‌های همگانی را قابل اجرا دانسته بود و گفته بود به آزادی رسانه‌ها و بیان در چارچوب آموزه‌های اسلامی پابند است.

در مراسم امروز این دو نهاد پشتیبان رسانه‌ها صداقت غورزگ، حسیب الله بهش، قطب الدین کوهی و عارف کریمی خبرنگارانی اند که مرکز خبرنگاران افغانستان و انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان به اساس یک رقابت رسانه‌ای از فعالیت‌های امسال‌شان تقدیر کردند.

این دو نهاد در حالی همزمان با گرامی داشت از روز ملی خبرنگار گزارش سالانه‌شان را ارائه کردند که روز سه شنبه دیدبان حقوق بشر و رسانه‌ها، سازمان بین‌المللی حمایت از رسانه‌ها، کمیته مصونیت خبرنگاران افغان و خانه ملی خبرنگاران افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی درخواست کردند که از خبرنگاران افغان حفاظت و حمایت جانی و مالی کنند.

روز ملی خبرنگار با فرمانی از سوی اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع برای بزرگداشت از کارکردهای خبرنگاران در کشور نام گذاری شده بود که امسال هم از این روز قسماً بزرگداشت شد.

XS
SM
MD
LG