لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

با بسته شدن سفارت افغانستان هزاران افغان مقیم امریکا از ارائه خدمات کنسولی محروم شدند


سفارت افغانستان در واشنگتن
سفارت افغانستان در واشنگتن

حکومت امریکا سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری های آنرا در نیویارک و لاس آنجلیس بست ولی دفتر نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد که مقر آن در نیویارک است هنوز هم فعال می‌باشد.

دیروز چهارشنبه دیپلمات‌های افغان در واشنگتن در سفارت جمع شده و این سفارت را به وزارت خارجه امریکا تسلیم دادند. از این به بعد چه در سفارت در واشنگتن و چه هم در کنسولگری ها در نیویارک و لاس آنجلیس خدمات کنسولی از جمله دادن پاسپورت به افغانها وجود نخواهد داشت.

هارون حکیمی که سابق در سفارت افغانستان دیپلمات بود در مورد بسته شدن سفارت افغانستان اظهار تاسف کرده و گفت قبلاً هم سفارت افغانستان در واشنگتن بسته شده و در آنوقت صلاحیت صحبت در مورد افغانستان به پاکستان رسیده بود.
او افزود: "در دفعه اول که ۱۹ سال سفارت افغانستان در واشنگتن بسته بود، در باره سرنوشت افغانستان و در مورد افغان‌ها پاکستان در واشنگتن صحبت می‌کرد. پاکستان و امریکا در مورد افغان‌ها تصمیم می‌گرفتند. حالا باز هم این نگرانی وجود دارد. اگر ما یکی از دست آوردهای جمهوری را در سال‌های گذشته در امریکا یاد کنیم. افغانستان حداقل خودش در باره خود سخن می‌گفت. امروز این نهاد بسته شد و معلوم نیست که چه وقت دوباره باز می‌شود."

آقای حکیمی می‌گوید که ۱۰۰ سال قبل در سال ۱۹۲۱ میلادی امان الله خان سفارت افغانستان را در امریکا باز کرد و اولین سفیر افغانستان در این‌کشور حسین عزیز نام داشت.

آقای حکیمی می‌گوید که صد سال قبل در سال ۱۹۲۱ میلادی امریکا افغانستان را برای اولین بار به رسمیت شناخت.

بعداً در سال ۱۹۴۳ در زمان سلطنت ظاهرشاه عبدالحسین عزیز بحیث اولین سفیر افغانستان در امریکا تعیین شد.

به گفته آقای حکیمی این سفارت ۴۰ سال بعد با تجاوز شوروی وقت به افغانستان در سال ۱۹۸۳ بسته شد و تا سال ۲۰۰۲ مسدود ماند.

در امریکا هم اکنون در حدود ۷ صد هزار افغان بود و باش دارند و یک تعداد قابل ملاحظه آنها به تمام خدمات کنسولی نیاز دارند از جمله برای اسناد تولد، ازدواج و نکاح.

از همین سبب بسته شدن مراکز دیپلماتیک افغانستان در امریکا برای بسیاری از افغان‌ها در این کشور درد سرساز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG