لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

اکثر دهقانان در فراه زمین‌های شانرا کوکنار کشت کرده اند


کوکشت کوکنار در ولایت فراه
کوکشت کوکنار در ولایت فراه

با حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان امسال شماری زیادی از دهقانان در مرکز و ولسوالی‌های فراه اقدام به کشت کوکنار کرده اند.

عنایت الله از روستای برنگتوت شهر فراه است که امسال در زمین‌هایش کوکنار کاشته.

برنگتوت تقریباً در ده کیلومتری شمال شهر فراه موقعیت دارد.

عنایت الله ۳۲ ساله که نان آور خانواده هشت نفری است به رادیو آزادی گفت که امسال در سه جریب از پنج جریب زمینش کوکنار کشت کرده و بقیه‌اش را گندم؛ چون که به گفته‌ای او مفاد کوکنار بیشتر از سایر چیزها مثل گندم است: "پارسال ما همه زمین‌های ما را گندم کشت کردیم. امسال دیدیم که مردم می‌گفتند که حاصلات و مفاد تریاک زیاد است. ۵۰ من زمین داریم. سه جریب آنرا کوکنار کشت کردیم."

علی جان از روستای شیوان ولسوالی بالابلوک فراه است.

این دهقان فراهی هم امسال در ۱۵ جریب از ۲۰ جریب زمینش کوکنار کشت کرده.

علی جان ۲۸ ساله به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان مانع کشت کوکنار نشده، بنابر این او و سایر دهقانان در این ولسوالی کوکنار کشت کرده اند: "ما امسال به جای گندم کوکنار کشت کردیم، امارت اسلامی آمده به ما کار ندارد. بناءً کوکنار خوب حاصل می‌دهد و مفاد بیشتر دارد، تا حال امارت اسلامی هم مانع کشت کوکنار نشده. تمام مردم امسال کوکنار کشت کرده می‌گفتند خوب حاصل هم می‌دهد."

برخی از دهقانان در فراه می‌گویند که از یک جریب کشت کوکنار، ده کیلو تریاک به دست می‌آید و مفاد تریاک نسبت به گندم بیشتر است.

مقام‌های محلی طالبان در فراه می‌گویند که دهقانان از روی مجبوریت دست به کشت کوکنار زده اند.

اما آنان نمی‌گویند که در چه مقدار زمین در فراه امسال کوکنار کشت شده.

آرشیف
آرشیف

یک گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که کشت کوکنار در ولایات کندهار و فراه ۴۷ درصد افزایش یافته بود.

مولوی عبدالمبین فیصل سرپرست اداره زراعت فراه به رادیو آزادی گفت دهقانان به بذرهای اصلاح شده دسترسی ندارند، از این رو در زمین‌های شان کوکنار کاشته اند: "در بعضی از ولسوالی‌ها مثل بکواه ، بالابلوک، فراه رود به این ساحات کوکنار کشت شده، به این خاطر مردم ولایت ما کوکنار کشت کرده که توان اقتصادی‌شان بسیار ضعیف است، توان خرید تخم بذری خوب را ندارند تخم‌های بذری خوب پیدا نمی‌شود و مواد خوراکی هم قیمت شده بخاطر پیدا کردن نفقه عیال‌شان مجبور استند کوکنار کشت کنند."

طالبان در آغاز دور اول حاکمیت‌شان در نیمه دوم دهه نود میلادی کشت کوکنار را منع نکرده بودند. اما به اساس برخی از گزارش‌ها، در سال ۱۹۹۹ ممنوعیت وضع کردند.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی از سودبردن طالبان از تجارت مواد مخدر پخش شده، چیزی که سخنگویان طالبان نمی‌پذیرند.

به طور مثال، مرکز خبر رادیو آزادی یک گزارش اختصاصی ناتو را در سال ۲۰۲۰ دیده بود. در بخشی گزارش مفصل آمده که طالبان در سال‌های اخیر، توان مالی خود را از طریق افزایش سود حاصل از تجارت غیرقانونی مواد مخدر، استخراج غیرقانونی معادن و صادرات افزایش دادند.

در ادامه تخمین زده شده بود که این گروه در سال مالی که در مارچ ۲۰۲۰ ختم می‌شد، ۱.۶ میلیارد دالر درآمد داشت.

کشت کوکنار در دوران حاکمیت نظام جمهوریت پیش از بازگشت طالبان به قدرت در پانزدهم اگست ۲۰۲۱، هم در مناطق مختلف افغانستان از جمله در هلمند و فراه ادامه یافت.

یک گزارش اداره سرمفتش خاص ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، "سیگار"، نشان می‌دهد که میزان کشت کوکنار در طول دو دهه در افغانستان به طور مستمر رو به بالا بود، حتی با وصف آنکه حکومت ایالات متحده برای معکوس کردن این روند ۹ میلیارد دالر هزینه کرده بود.

XS
SM
MD
LG