لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

امر به معرف و نهی از منکر در فراه بر اصلاح مو و ریش محدودیت وضع کرده است


یک سلمانی محلی در فراه
یک سلمانی محلی در فراه

برخی از سلمانی‌ها در فراه می‌گویند که کسب و کار شان به دلیل وضع محدودیت از سوی اداره محلی امر به معروف و نهی از منکر طالبان کمرنگ شده است.

ده‌ها سلمانی در شهر فراه که قبلاً از همین طریق نیازهای اساسی خانواده های شان را برآورده می‌کردند، بیکار شده اند.

این اقدام طالبان، خشم و نگرانی سلمان‌ها و جوانان فراه را برانگیخته است.
این گزارش با صدای یک سلمان آغاز می شود.

احمد ولی ۲۶ ساله در شهر فراه دکان سلمانی دارد.
او می‌گوید که به تازگی اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در فراه اصلاح سر و ریش را در این ولایت ممنوع اعلام کرده و بنابر این کسب و کارش بی رونق شده و درآمدش هم بسیار کم شده است.

او به رادیو آزادی گفت که سه ماه قبل روزانه تا سه هزار افغانی درآمد داشت.
اما احمد ولی میگوید که اکنون درآمدش به ۴۰۰ افغانی در روز کاهش یافته و نمی‌داند که کرایه دکان و مخارج خانواده شش نفری اش را چطور تامین کند.

او می‌گوید: "سلمانی دارم بالای ما زیاد فشار آمده، کارها پایین آمده، کرایه هم زیاد است. ما نمی‌توانیم از امر به معروف سر پیچی کنیم. ریش تراشیدن فعلاً در ولایت فراه بند است. همین رقم، مجبور هستیم گذاره بکنیم. کرایه دکان بلند است. وضعیت کاری ما رو به بدتر می‌رود."

احمد ولی می‌گوید که قبلاً روزانه تا بیست و پنج مشتری داشت اما اکنون کمتر از ده نفر به دکانش می آیند.

خالد باقری هم در شهر فراه دکان سلمانی دارد.

باقری ۲۲ ساله هم از مشکل مشابه سخن می‌گوید.

او به رادیو آزادی گفت که هیچ جوانی از ترس طالبان ریش خود را نمی‌تراشد: "من آرایشگاه دارم. مصروف اصلاح سر و ریش درست کردن هستم. حدوداً نزدیک به یک ماه می‌شود که این مسائل پیش شده. بعد امر به معروف و نهی از منکر گفته است که ریش نتراشید سر و موها را مدلی درست نکنید و بعد خط ریش نباید زیاد گرفته شود. ریش نباید کوتاه شود."

دکان سلمانی مسدود شده در فراه
دکان سلمانی مسدود شده در فراه


باقری می‌گوید که پیش از وضع محدودیت طالبان روزانه تا پانزده مشتری برای اصلاح سر و ریش به سلمانی اش می آمدند، اما اکنون تعداد مشتریانش بسیار کم شده است: "مردم می‌گویند که ما نمی‌توانیم ریش‌های خود را تیغ بزنیم بخاطری که شاید یک زمان برخورد بدی با ما بکنند و به همین خاطر مردم ترس زیاد دارند."

زندگی باقری هم نسبت به گذشته دشوار شده: "به دلیل به این موضوع عواید ما هم نسبت به قبل کم شده و کرایه دکان هم تاوان است. مشکلات زیاد شده و خرج مصارف هم زیاده شده. عواید که قبلاً بود راحت زندگی می‌شد. اما حالا دشوار شده."

سلمان‌های محلی می‌گویند که اداره محلی امر به معروف و نهی از منکر طالبان به سلمان‌های شهر هشدار داده که اگر سلمانی از دستورهای این اداره سرپیچی کند، دکانش به مدت سه تا شش ماه مسدود خواهد شد.

اداره امر به معروف و نهی از منکر در فراه و نیز اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان به درخواست های رادیو آزادی برای تبصره در این مورد پاسخ ندادند.

اما عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رادیو آزادی گفت که این اقدام تنها در حد یک توصیه است نه اجبار: "نه خیر ما این را تایید نمی‌کنیم، صرف ما برای مردم و سلمانی ها توصیه کردیم. بسته کردن سلمانی ها و غیره اجباراً پالیسی و رهنمود ما نیست."

اما این اقدام طالبان خشم و نگرانی برخی از جوانان فراهی را هم برانگیخته است.

محمد علی ۱۹ ساله که دو ماه قبل نامزد شد و محمد رضای ۲۸ ساله که تازه از ایران برگشته می‌گویند که آرایشگران در فراه به دلیل وضع محدودیت حاضر به تراشیدن ریش نیستند.

محمد علی به رادیو آزادی چشم دیدش را این گونه بیان کرد: "من رفتم که ریش خود را درست کنم، سلمان گفت که نمی‌شود از طرف امر به معروف امر آمده که حق ندارید ریش را اصلاح کنید. به من گفت که من این کار را نمی‌کنم."

محمد رضا هم ناراض است: "چند روز می‌شود که امارات اسلامی در ولایت فراه ریش تراشیدن را منع کرده، البته که این رسم و عنعنات قدیم ما و شما است. امروز امارات اسلامی بند کرده به هر آرایشگاه که میروی اجازه نمی‌دهد که ریش را تیغ بزنیم."

طالبان گفته اند که جوانان باید زندگی شان را مطابق شریعت اسلامی عیار کنند.

طالبان در دور اول حاکمیت شان در نیمه دوم دهه میلادی هم تراشیدن و کوتاه کردن ریش را ممنوع کرده بودند.

اما پس از سرنگونی رژیم اول طالبان در سال ۲۰۰۱، میلیون ها نفر از جمله مردان جوان در اصلاح موی سر و ریش خود حق انتخاب داشتند.

عبدالقدوس عزیزیار فعال مدنی فراه به رادیو آزادی گفت که با بازگشت طالبان، آزادی فردی جوانان سلب شده است: "واقعاً این اقدام که امارت اسلامی و هم چنان امر به معروف انجام داده یک کار خیلی ناپسند است چون نباید به کار های شخصی مردم کار داشته باشند، یک شخص خودش اختیار دارد که چطور موی سرخود را اصلاح کند و چطور زندگی کند.

در سال‌های اخیر در فراه برخی از جوانان موی سر خود را به سبک موی رونالد ستاره فوتبال جهان اصلاح می‌کردند.

جاوید باشنده فراه که طرفدار تیم رئال مادرید است می‌گوید که بسیار دلش می‌خواست که موهایش را به سبک رونالدو اصلاح کند، اما حال دستور اخیر طالبان در فراه آروزی کوچکش را به خاک یکسان کرده: "قبلاً هر قسم که دلم می‌خواست موهای سرم را اصلاح می‌کردم. اما حالا که امر به معروف آمده موی سرم را ساده اصلاح می‌کنم."

XS
SM
MD
LG