لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

طالبان بهرام امان مجری برنامه‌های خبری و سیاسی طلوع نیوز را رها کردند


بهرام امان مجری برنامه‌های خبری و سیاسی رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز
بهرام امان مجری برنامه‌های خبری و سیاسی رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز

بهرام امان مجری برنامه‌های خبری و سیاسی رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز پس از ۲۳ ساعت از بند طالبان در افغانستان آزاد شد.

وی در صفحهٔ فسبوکش خبر آزاد شدنش را تایید کرده است.

پیش از این، لطف‌الله نجفی زاده، مسئول پیشین طلوع نیوز در صفحهٔ تویتر‌ش از رها شدن دیگر همکاران بهرام امان خبر داده بود.

ناوقت شب گذشته ریاست استخبارات حکومت طالبان سه کارمند رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز، خپلواک صافی مسئول خبر، مشاور حقوقی و بهرام امان مجری این رسانه را از دفتر کاری‌شان با خود بردند.

این کار طالبان، واکنش‌های گستردهٔ را در داخل و بیرون برانگیخته است.

کمیتهٔ جهانی مصونیت خبرنگاران طی یک اعلامیه، از طالبان خواسته اند که هرچه زودتر روند بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه‌یی در افغانستان را متوقف کنند.

این کمیته با ابراز نگرانی گفته است، وضعیت روان باید در برابر خبرنگاران مهار شود.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، بعضی از نمایندگان رسانه‌ها را به هدف آگاهی‌دهی ریاست استخبارات با خود برده بودند، اما پس از مدتی کوتاهی دوباره به خانه‌های‌شان رفته اند.

وی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اصل موضوع این است که شکایت‌های زیادی در مورد نشرات وجود داشت، اداره استخبارات مجبور بود تا برای برخی آگاهی‌دهی‌ها به شمول طلوع نیوز نمایندگان رسانه‌های دیگر را نیز بخواهند تا با آن‌ها صحبت شود، به همین خاطر نمایندگان بعضی از رسانه‌ها خواسته شده بود که شام گذشته دوباره به خانه‌های‌شان فرستاده شدند، آن‌ها زندانی و یا توقیف نشده اند، تنها برای آگاهی‌دهی خواسته شده بودند که دوباره فرستاده شدند."

با این حال، فدراسیون ژورنالیستان افغانستان و فدراسیون نهاد رسانه‌ها امروز در یک اعلامیه‌ این کار طالبان را خلاف قانون دانسته و خواستار جلوگیری آن شدند.

در عین حال، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان هم امروز جمعه طی خبرنامهٔ نگاشته اند که وضعیت جاری در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها، آزادی بیان را متضرر ساخته است و این گونه برخورد، به جهان نشان می‌دهد که خشونت‌ها در برابر خبرنگاران افغان تشدید شده و تغییر یافته است.

XS
SM
MD
LG