لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

رهبران جرمنی و روسیه در مورد توقف جنگ اوکراین گفتگو کردند


آرشیف- رهبران جرمنی و روسیه
آرشیف- رهبران جرمنی و روسیه

اولاف شولتس صدراعظم جرمنی و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای تقریباً یک ساعت در باره جنگ اوکراین و تلاش برای توقف این جنگ، گفتگو کردند.

این را دفتر صدارت جرمنی امروز جمعه در اعلامیه بیان کرد، اما جزئیات بیشتر نداد.

در این حال، کرملین در اعلامیه جداگانهٔ گفته که آنها به راه حل این جنگ بر اصول شناخته شدهٔ خود شان ادامه می‌دهند.

در ضمن، دمتری پسکوف سخنگوی کرملین در مسکو به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور پوتین قرار است اواخر امروز با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم تلفونی صحبت کند.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که رئیس جمهور جو بایدن در صحبت با شی جین پینگ همتای چینی خود در باره نگرانی ایالات متحده صحبت خواهد کرد.

نگرانی ایالات متحده از این است که پکینگ شاید در حال بررسی کمک مستقیم تجهیزات نظامی با روسیه باشد، برای استفاده در جنگ اوکراین.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

بلینکن که با خبرنگاران صحبت می‌کرد ، افزود که رئیس جمهور بایدن به همتای چینی‌اش واضح خواهد ساخت که پکینگ مسئول هر اقدامی در ارتباط به حمایت تهاجم روسیه بر اوکراین خواهد بود.

همزمان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکان جهان امروز جنگ در اوکراین را "سوء استفادهٔ نادرست از قدرت" خوانده گفت، تراژیدی جنگ در قلب اروپا آنها را حیرت زده کرده است.

پاپ این سخنان را در پیامی به کنفرانس کلیسای کاتولیک در براتیسلاوا پایتخت سلواکیا بیان کرده است. کشوری که دروازه‌های خود را به روی مهاجران اوکراینی باز کرده است.

بر اساس گزارش‌ها جنگ غیر موجه‌ای مسکو بر اوکراین باعث شده تا تعداد زیاد از شهروندان اوکراینی به خارج از کشور فرار کنند و درخواست پناهندگی دهند.

وزارت داخله جرمنی گفته که نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر تاکنون وارد این کشور شده اند.

اما آگاهان امور می‌گویند، این تعداد ممکن افزایش یابند، زیرا از ۲ میلیون اوکراینی که به پولند فرار کرده اند، تعدادی در حال عبور به جرمنی اند.

پناهجویان اوکراین
پناهجویان اوکراین

در این میان، اندری سدووی شاروالی شهر لفیف در غرب اوکراین می‌گوید، راکت‌های روسی امروز (جمعه) تأسیسات حفظ و مراقبت در نزدیکی میدان هوایی شهر را مورد حمله قرار داده.

او افزود که پس از اصابت راکت‌ها بر این تاسیسات دود غلیظ بر آسمان بلند شد.

پیش از این، مشاور وزارت امور داخله اوکراین گفت که صبح وقت امروز شهر لفیف شاهد چندین انفجار هم بوده است.

او در حساب تلگرام خود گفته که انفجار‌ها ساعت شش و نیم صبح رخ دادند و شعله‌های آتش در حومهٔ شهر دیده می‌شود.

شاروالی شهر گفته که مقام‌ها در باره وضعیت میدان هوایی تحقیق می‌کنند و گزارش در این مورد را به زودی شریک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG